Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (starożytność)
Kierunek studiów: Doradztwo i infobrokerstwo historyczne
Kod programu: 05-S1IH16.2016

Nazwa modułu: | Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (starożytność) |
---|---|
Kod modułu: | 05-IDH-S1-001 |
Kod programu: | 05-S1IH16.2016 |
Semestr: | semestr zimowy 2016/2017 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Opis: | W trakcie wykładów i ćwiczeń student zapozna się z aktualnym stanem badań w zakresie kultury oraz rozwoju nauki w starożytności. Wykorzystany zostanie materiał źródłowy, ilustracyjny oraz środki audiowizualne umożliwiające lepszy odbiór prezentowanego materiału. |
Wymagania wstępne: | Wiedza historyczna adekwatna dla wcześniejszych etapów kształcenia. |
Literatura podstawowa: | 1.Historia medycyny, red. T. Brzeziński, Warszawa 1995.
2.Kroeber L., Kluckhorne C., Untereiner W., Culture. A Critical Review of Concepts and Definitions, New York 1952. Łanowski J., Starowieyski M., Literatura Grecji starożytnej. Od Homera do Justyniana, Warszawa 1996.
4.Marciniak K., Mitologia grecka i rzymska. Bohaterowie ponad czasem. Opowieści o bogach i herosach. Konteksty kulturowe. Historia i współczesność, Warszawa-Bielsko-Biała 2010.
5.Reale G., Historia filozofii starożytnej. T. 1. Lublin 1994.
6.Russo L., Zapomniana rewolucja. Grecka myśl naukowa a nauka współczesna, Kraków 2005.
7.Sady W., Dzieje nauki, filozofii i religii, Kęty 2011.
8.Stabryła S., Historia kultury europejskiej. Tom 1: Starożytność, Kraków 2013.
9.Stabryła S., Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2007.
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego,ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej
[05-IDH-S1-001_1] |
IDH1A_W04 [3/5] |
Posiada umiejętność posługiwania się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i modelami badawczymi, stosowanymi w badaniach
historycznych oraz wykorzystuje zakres pojęciowy, charakterystyczny dla tych badań, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej
przez siebie epoki historycznej
[05-IDH-S1-001_2] |
IDH1A_U04 [4/5] |
Posiada umiejętność budowania samodzielnej wypowiedzi (także z wykorzystaniem tzw. nowych mediów), w której wykorzystuje
pozyskane informacje, merytoryczne argumenty (także opinie innych autorów) i formułuje samodzielne wnioski
[05-IDH-S1-001_3] |
IDH1A_U06 [5/5] |
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy i potrafi eksponować jego elementy
w ramach własnej działalności
[05-IDH-S1-001_4] |
IDH1A_K05 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Sprawdzian pisemny [05-IDH-S1- 001_w_1] | Pomiar będzie zawierał zadania otwarte i zamknięte weryfikując zarówno wiedzę, jak i umiejętności oraz kompetencje społeczne. |
05-IDH-S1-001_1 |
Prezentacja multimedialna [05-IDH-S1-001_w_2] | Przygotowanie prezentacji multimedialnej ma na celu weryfikację podstawowej wiedzy z zakresu wiedzy o kulturze i nauce starożytnej oraz umiejętności budowania samodzielnej wypowiedzi z użyciem tzw. nowych mediów. Student powinien się wykazać umiejętnością wykorzystania pozyskanych informacji oraz formułowania samodzielnych wniosków. |
05-IDH-S1-001_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [05-IDH-S1-001_fs_1] | Tematyka wykładu będzie obejmowała różne zagadnienia kultury starożytnej. Poruszona zostanie także tematyka związana z początkiem rozwoju tych dziedzin nauki, których korzenie sięgają starożytności począwszy od najstarszych cywilizacji Bliskiego Wschodu przez starożytną Grecję po antyczny Rzym. W trakcie wykładu będą wykorzystywane środki audiowizualne |
15 | Praca z literaturą |
55 |
Sprawdzian pisemny [05-IDH-S1- 001_w_1] |
ćwiczenia [05-IDH-S1-001_fs_2] | W trakcie ćwiczeń omówione dokładniej zostaną zagadnienia szczególnie ważne z punktu widzenia kultury i nauki starożytnej. W trakcie zajęć wykorzystana zostanie dyskusja oraz samodzielna praca studentów pod kierunkiem prowadzącego. Zastosowanie znajdzie także materiał audiowizualny oraz fragmenty materiałów źródłowych. |
30 | Praca z literaturą oraz materiałem źródłowym |
50 |
Prezentacja multimedialna [05-IDH-S1-001_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |