Reżyseria filmu dokumentalnego 1
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: 09-S1RE12.2014
| Nazwa modułu: | Reżyseria filmu dokumentalnego 1 |
|---|---|
| Kod modułu: | 09-RE-S1-DOK1 |
| Kod programu: | 09-S1RE12.2014 |
| Semestr: | semestr zimowy 2014/2015 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Opis: | Umiejętność rozumienia istoty filmu dokumentalnego to jedna z najważniejszych sprawności każdego reżysera również tego, który para się wyłącznie fabułą, czy formami scenicznymi. Od wnikliwej obserwacji życia, zauważania znaczeń, słuchania dialogów, współuczestniczenia w przeżywaniu emocji, zbierania ludzkich doświadczeń zależy umiejętność tworzenia nawet wtedy, gdy ma się do czynienia jedynie z własną wyobraźnią i zawodowymi aktorami. Film dokumentalny jest narzędziem badania świata i człowieka. Ma wartość nie tylko artystyczną. Bywa źródłem wiedzy, terapią, świadectwem. Sama materia filmów dokumentalnych jest nieprzewidywalna w stopniu który uniemożliwia zbudowanie sztywnej strategii dydaktycznej. Prowadzący zajęcia muszą zachować elastyczność w podejściu do każdego nowego tematu, bohatera i studenta, przez którego opowiadany jest kawałek świata.
Proces dydaktyczny nastawiony jest na kształtowanie umiejętności obserwacji, analizy i twórczej interpretacji rzeczywistości.
W pierwszym i drugim semestrze koncentrujemy się na podstawach. Co jest dobrym pomysłem na film dokumentalny? Kto jest idealnym bohaterem filmu dokumentalnego? Jak prowadzić wywiad, a jak inicjować rozmowę dokumentalną, jak zbierać informacje. Student mierzy się z różnymi trudnościami przy prowadzeniu rozmowy badającej tropy nośne dokumentalnie w bardziej komfortowej sytuacji sam na sam z bohaterem i przy powtórzeniu jej części w obecności ekipy i sprzętu filmowego.
Ważnym zadaniem jest analiza filmów dokumentalnych, zarówno uznanych arcydzieł gatunku jak i filmów w jakichś sposób kalekich.
Część praktyczna obejmuje kilkuminutowe zadanie dokumentalne wymagające przełożenia abstrakcyjnego pojęcia na dokumentalny konkret. Równolegle studenci reżyserują piętnastominutowy portret dokumentalny.
|
| Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Student posiada umiejętność dokumentowania, analizowania, interpretowania
i oceniania rzeczywistości pod kątem możliwości jej przedstawienia w filmie dokumentalnym. Potrafi zebrać informacje w formie wywiadu, kwerendy dokumentów, przeszukiwania archiwów np. prasowych.
[DOK1_1] |
K_U12 [2/5] |
Student posiada umiejętność przeprowadzenia analizy filmu, warstwy estetycznej, formalnej, gradacji znaczeń. [DOK1_2] |
K_U04 [4/5] |
Student orientuje się w genologii dokumentalnej, zna podstawowe gatunki filmu dokumentalnego. Zna historię postaw twórczych wybitnych reżyserów filmowych. [DOK1_3] |
K_W02 [4/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| Ocena ciągła [DOK1_w_1] | Weryfikacja na podstawie oceny przygotowania do zajęć, postępów w dokumentacji, tworzeniu scenariusza i etiud dokumentalnych. |
DOK1_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [DOK1__fs_1] | (brak informacji) |
10 | (brak informacji) |
Ocena ciągła [DOK1_w_1] |
|
| ćwiczenia [DOK1__fs_2] | Zajęcia w formie konwersatoryjnej,
dyskusja problemowa studium przypadku, gry symulacyjne.
|
10 | Analiza wybranych dzieł.
Czytanie zalecanej literatury.
|
5 |
Ocena ciągła [DOK1_w_1] |
| ćwiczenia terenowe [DOK1__fs_3] | Przygotowanie, realizacja, montaż etiudy dokumentalnej oraz filmowego portretu bohatera dokumentalnego. |
10 | Przygotowanie własnego projektu filmowego |
20 |
Ocena ciągła [DOK1_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||