Antropologia zabawy Kierunek studiów: Etnologia
Kod programu: 12-S2ET12.2014

Nazwa modułu: Antropologia zabawy
Kod modułu: 12-ET-S2-12-6AZ
Kod programu: 12-S2ET12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot Antropologia zabawy, potraktowany jako jedna z subdyscyplin antropologii, ukazuje znaczenie problematyki ludycznej w poznawaniu człowieka i jego kultury. Zajęcia te pozwalają spojrzeć na zabawę jako na wymagające naukowego oglądu zjawisko kulturowe. Celem jest ukazanie wielości ról, form i funkcji zachowań ludycznych w kulturach minionych i współczesnych oraz pobudzenie studentów do stawiania pytań o uniwersalny i partykularny charakter zachowań ludycznych. W oparciu o wybrane koncepcje i teorie zabawy student poznaje wkład światowej i polskiej nauki w pogłębianie i rozwijanie interdyscyplinarnych badań nad zabawą.
Wymagania wstępne:
Antropologia społeczna i kulturowa, metodologia nauk społecznych i metodyka badań etnologicznych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma pogłębioną świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, świata, którego składnikiem są tradycyjne gry i zabawy; świadomość uniwersalnego charakteru potrzeb ludycznych człowieka oraz mediacyjnych funkcji zabawy, przygotowuje studenta do twórczego uczestnictwa w działalności różnych grup, organizacji i instytucji społeczno-kulturalnych [_K_1]
K_K04 [3/5] K_K05 [3/5]
w kontekście poznanych teorii etnologicznych i antropologicznych potrafi dokonać pogłębionej obserwacji oraz interpretacji ludycznych zjawisk kulturowych; posiada rozwinięte umiejętności dokumentowania oraz rekonstrukcji czasowego i przestrzennego zróżnicowania kulturowych przejawów zabawy w skali globalnej i regionalnej [_U_1]
K_U03 [4/5] K_U04 [4/5]
potrafi sprawnie przeprowadzić zaawansowany proces badawczy oraz potrafi w efektywny sposób sformułować wnioski, opracować, zestawić wyniki badań oraz wskazać dalsze perspektywy badawcze [_U_2]
K_U07 [4/5]
antropologia zabawy, potraktowana jako jedna ze współczesnych subdyscyplin antropologicznych, rozszerza wiedzę studenta na temat wielości obszarów badawczych, których analizy podejmuje się antropologia; student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat znaczenia, funkcjonowania i historycznej zmienności zjawisk kulturowych określanych mianem zabawy; ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat przedmiotowych i metodologicznych powiązań antropologii zabawy z innymi dyscyplinami naukowymi zajmującymi się badaniem zjawisk ludycznych; zna i rozumie na poziomie rozszerzonym rolę refleksji antropologicznej w interpretowaniu zjawisk ludycznych [_W_1]
K_W02 [3/5] K_W03 [5/5] K_W04 [4/5] K_W07 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekt badawczy [_w_1]
Realizacja badań terenowych wymagająca odwołania się do wiedzy przekazywanej na wykładach oraz zawartej w polecanej literaturze przedmiotu.
_U_1 _U_2 _W_1
Dyskusja nad wybranymi pozycjami z listy lektur stanowiących literaturę przedmiotu [_w_2]
Sprawdzenie stopnia znajomości literatury przedmiotu w powiązaniu z treścią wykładów
_K_1 _W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
Wykład podstawowych zagadnień z wykorzystaniem środków audiowizualnych
30
Lektura literatury przedmiotu oraz realizacja projektu badawczego
30 projekt badawczy [_w_1] Dyskusja nad wybranymi pozycjami z listy lektur stanowiących literaturę przedmiotu [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)