Wstęp do rachunku prawdopodobieństwa A
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: 03-S1MT12.2014

Nazwa modułu: | Wstęp do rachunku prawdopodobieństwa A |
---|---|
Kod modułu: | 03-MO1S-12-WRPrA |
Kod programu: | 03-S1MT12.2014 |
Semestr: | semestr letni 2015/2016 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Opis: | Moduł Wstęp do rachunku prawdopodobieństwa A ma na celu wykształcenie umiejętności swobodnego posługiwania się podstawowymi pojęciami z i narzędziami teorii prawdopodobieństwa. Przewiduje się realizację następujących treści programowych;
1. Aksjomatyka przestrzeni probabilistycznej.
2. Elementy kombinatoryki
3. Model matematyczny eksperymentu losowego (model klasyczny i geometryczny)
4. Prawdopodobieństwo warunkowe, prawdopodobieństwo całkowite , wzór Bayesa.
5. Jednowymiarowa zmienna losowa i jej charakterystyki liczbowe (wartość oczekiwana, wariancja).
6. Rozkład zmiennej losowej ( przykłady rozkładów )
7. Nierówność Czebyszewa
8. Niezależność zdarzeń i klas zdarzeń : lemat Borela-Cantellego i prawo zero-jedynkowe Kołmogorowa.
9. Niezależność zmiennych losowych.
|
Wymagania wstępne: | Analiza matematyczna 2A |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
posługuje się pojęciem przestrzeni probabilistycznej; potrafi zbudować i przeanalizować model matematyczny
eksperymentu losowego
[WRPrA_1] |
K_U30 [5/5] |
potrafi podać różne przykłady dyskretnych i ciągłych rozkładów prawdopodobieństwa i omówić wybrane eksperymenty
losowe oraz modele matematyczne, w jakich te rozkłady występują; zna zastosowania praktyczne podstawowych rozkładów
[WRPrA_2] |
K_U31 [3/5] |
umie stosować wzór na prawdopodobieństwo całkowite i wzór Bayesa [WRPrA_3] |
K_U32 [4/5] |
potrafi w sposób zrozumiały, w mowie i na piśmie, przedstawiać poprawne rozumowania matematyczne, formułować
twierdzenia i definicje
[WRPrA_4] |
K_U01 [2/5] |
rozumie budowę teorii matematycznych, potrafi użyć formalizmu matematycznego do budowy i analizy prostych modeli
matematycznych w innych dziedzinach nauk
[WRPrA_5] |
K_W03 [2/5] |
zna podstawowe przykłady zarówno ilustrujące konkretne pojęcia matematyczne, jak i pozwalające obalić błędne hipotezy
lub nieuprawnione rozumowania
[WRPrA_6] |
K_W05 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Aktywność na zajęciach [WRPrA_w_1] | Weryfikacja znajomości treści wykładów na podstawie pytań zadawanych przez prowadzącego konwersatorium na zajęciach |
WRPrA_1 |
sprawdziany pisemne [WRPrA_w_2] | Analiza rozwiązań zadań w trakcie sprawdzianów pisemnych |
WRPrA_1 |
egzamin pisemny [WRPrA_w_3] | Weryfikacja umiejętności na podstawie analizy rozwiązań zadań egzaminacyjnych i w oparciu o analizę odpowiedzi na pytania o charakterze teoretycznym |
WRPrA_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [WRPrA_fs_1] | wykład prezentujący pojęcia i fakty z zakresu treści programowych wymienionych w opisie modułu i ilustrujący je licznymi przykładami |
30 | samodzielne studiowanie wykładów i wskazanej w sylabusie literatury pomocniczej |
20 |
Aktywność na zajęciach [WRPrA_w_1] |
konwersatorium [WRPrA_fs_2] | konwersatorium, w trakcie którego studenci rozwiązują z pomocą prowadzącego zadania kształtujące umiejętności wymienione w zestawie efektów kształcenia modułu |
30 | samodzielne rozwiązywanie zadań domowych |
50 |
Aktywność na zajęciach [WRPrA_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |