Inwazje biologiczne
Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: 01-S1BI12.2015

Nazwa modułu: | Inwazje biologiczne |
---|---|
Kod modułu: | 1BL_40 |
Kod programu: | 01-S1BI12.2015 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 6 |
Opis: | Celem modułu jest zapoznanie studenta z problemem inwazji biologicznych (roślin, zwierząt, grzybów, mikroorganizmów, GMO) i ich konsekwencji przyrodniczych, społecznych i ekonomicznych. Student poznaje terminologię stosowaną w ekologii inwazji, historię i kierunki badań gatunków inwazyjnych. Moduł umożliwia poznanie obcych gatunków roślin i zwierząt w Polsce i na świecie, ich pochodzenia, sposobów rozprzestrzeniania się i tempa migracji. Dyskutuje modele inwazji, prezentuje metody i programy zwalczania gatunków inwazyjnych w relacji do obowiązujących regulacji prawnych (krajowych i międzynarodowych). Wskazuje na najnowsze osiągnięcia teoretyczne i praktyczne ekologii inwazji oraz dyskutuje współczesne programy badawcze i perspektywy dalszych badań. |
Wymagania wstępne: | Podstawy bioróżnorodności i ochrony przyrody. |
Literatura podstawowa: | jak "Literatura obowiązkowa" w sylabusie |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Definiuje pojęcia i terminy właściwe dla ekologii inwazji. [1BL_40_1] |
1BL_W17 [5/5] |
Identyfikuje organizmy inwazyjne reprezentujące różne grupy systematyczne (grzyby i rośliny, zwierzęta bezkręgowe i kręgowe) oraz charakteryzuje ich potencjał ekologiczny. [1BL_40_2] |
1BL_W01 [5/5] |
Opisuje szlaki inwazji i modele inwazji gatunków obcych. [1BL_40_3] |
1BL_W01 [5/5] |
Dyskutuje konsekwencje przyrodnicze, gospodarcze i społeczne inwazji biologicznych oraz skalę zagrożenia wynikającego z wprowadzania gatunków obcych dla środowiska przyrodniczego. [1BL_40_4] |
1BL_W18 [5/5] |
Identyfikuje współczesne kierunki i metody badań nad gatunkami inwazyjnymi oraz objaśnia metody zwalczania i zarządzania gatunkami inwazyjnymi. [1BL_40_5] |
1BL_W17 [5/5] |
Przywołuje oraz interpretuje podstawowe regulacje prawne dotyczące inwazji biologicznych w Polsce, Europie i na świecie. [1BL_40_6] |
1BL_W18 [5/5] |
Prezentuje potrzebę podnoszenia świadomości społecznej w zakresie skutków wprowadzania gatunków inwazyjnych oraz uzasadnia znaczenie zapobiegania ich rozprzestrzeniania się. [1BL_40_7] |
1BL_U08 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
kolokwium [1BL_40_w_1] | Sprawdziany (kolokwia) obejmujące treści z zajęć laboratoryjnych.
Skala ocen 2-5. |
1BL_40_1 |
aktywność studenta na zajęciach laboratoryjnych [1BL_40_w_2] | Oceniania jest aktywność studenta na podstawie:
- wygłoszonej prezentacji multimedialnej lub/i przygotowanego posteru
- zaangażowania w realizację kolejnych tematów zajęć
- prezentacji wniosków i konkluzji po każdych zajęciach
- umiejętności identyfikacji gatunków obcych w terenie, łączenie teorii z praktyką
- przygotowania sprawozdania z wizji lokalnej w terenie.
Skala ocen 2-5. |
1BL_40_1 |
kolokwium zaliczeniowe [1BL_40_w_3] | Kolokwium końcowe obejmujące treści wykładów i zajęć laboratoryjnych;
Ocenę końcową stanowi średnia ważona z uzyskanych ocen cząstkowych. |
1BL_40_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [1BL_40_fs_1] | Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
15 | Praca z zalecaną w sylabusie literaturą przedmiotu i oryginalną literaturą wyszukaną przez studenta na podstawie wskazań prowadzącego zajęcia. |
15 |
kolokwium zaliczeniowe [1BL_40_w_3] |
laboratorium [1BL_40_fs_2] | Praca samodzielna i w grupie pod nadzorem prowadzącego:
- zapoznanie się z wybranymi gatunkami inwazyjnymi - obserwacja bezpośrednia
- analiza aktów prawnych (praca z materiałami źródłowymi)
- przedstawienie projektów /scenariuszy (prezentacja)
- dyskusja na temat konsekwencji wprowadzenia gatunków inwazyjnych
- prezentacja ilustracji, zdjęć oraz filmów dydaktycznych (pokaz)
- wizja lokalna w terenie - identyfikacja gatunków obcych w terenie, łączenie teorii z praktyką - pokaz, dyskusja. |
45 | - przygotowanie do zajęć (przegląd materiałów wskazanych przez prowadzącego)
- pozyskiwanie aktów prawnych i rozporządzeń (opcjonalnie)
- przygotowanie prezentacji lub/i projektu/eseju/posteru na zdany temat
- przygotowanie do testów sprawdzających wiedzę
- przygotowanie sprawozdania z wizji lokalnej w terenie. |
40 |
kolokwium [1BL_40_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |