Inżynieria materiałowa
Kierunek studiów: Kontrola jakości materiałów i wyrobów
Kod programu: W4-S2KJ25.2025
| Nazwa modułu: | Inżynieria materiałowa |
|---|---|
| Kod modułu: | KJ2A_IM |
| Kod programu: | W4-S2KJ25.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 6 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł Inżynieria materiałowa ma na celu przekazanie studentom wiedzy o strukturze, właściwościach i zastosowaniach materiałów inżynierskich oraz procesach kształtujących ich parametry użytkowe. Łączy zagadnienia dotyczące metali, ceramik, polimerów i kompozytów z zasadami doboru materiałów do konkretnych zastosowań technicznych i medycznych.
Student zdobywa umiejętność analizowania korelacji między strukturą a właściwościami materiałów, planowania i oceny procesów technologicznych oraz przewidywania wpływu zmian mikrostruktury na ich funkcjonalność. Moduł przygotowuje do świadomego i efektywnego kształtowania właściwości materiałów, stosowania wiedzy w badaniach laboratoryjnych oraz podejmowania decyzji inżynierskich w przemyśle i jednostkach badawczo-rozwojowych. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Ma poszerzoną wiedzę w zakresie budowy i specyficznych cech materiałów amorficznych i krystalicznych; monokrystalicznych i polikrystalicznych; materiałów jedno- i wielofazowych; rozumienia zależności pomiędzy strukturą a właściwościami nowoczesnych materiałów inżynierskich. [KJ2A_IM_1] |
KJ2A_W01 [3/5] |
Szczegółowe poznanie zjawisk, procesów oraz mechanizmów wpływających na zmianę właściwości użytkowych nowoczesnych materiałów inżynierskich. [KJ2A_IM_2] |
KJ2A_W01 [3/5] |
Poszerzona umiejętność analizy struktury i właściwości materiałów inżynierskich oraz doboru metod ich kształtowania pod kątem konkretnych aplikacji. [KJ2A_IM_3] |
KJ2A_U01 [3/5] |
Dalszy rozwój świadomości pozatechnicznych aspektów stosowanych materiałów inżynierskich; kształtowanie kreatywnego i logicznego myślenia. [KJ2A_IM_4] |
KJ2A_K01 [3/5] |
Ma poszerzoną wiedzę w zakresie struktury i właściwości podstawowych oraz zaawansowanych grup materiałów inżynierskich przydatną do projektowania i kształtowania ich właściwości oraz doboru odpowiedniego tworzywa przy wytwarzaniu produktów technicznych i medycznych. Zna trendy rozwojowe w obszarze poszczególnych grup materiałów. Posiada ogólną wiedzę o implantach i sztucznych narządach. Ma szczegółową wiedzę w zakresie biomateriałów inteligentnych oraz metod kształtowania ich właściwości. [KJ2A_IM_5] |
KJ2A_W01 [3/5] |
Posiada umiejętność porównywania właściwości mechanicznych, technologicznych i eksploatacyjnych materiałów oraz doboru materiałów inżynierskich do zastosowań technicznych; potrafi dokonać oceny uwarunkowań ekonomicznych stosowania różnych materiałów inżynierskich. [KJ2A_IM_6] |
KJ2A_U01 [3/5] |
Zna trendy rozwojowe w obszarze poszczególnych grup materiałów. [KJ2A_IM_7] |
KJ2A_W01 [3/5] |
Wykazuje gotowość współpracy z konstruktorami i technologami. [KJ2A_IM_8] |
KJ2A_W01 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [KJ2A_IM_fs_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Prezentacja [c07] |
egzamin |
KJ2A_IM_1 |
| laboratorium [KJ2A_IM_fs_2] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
egzamin |
KJ2A_IM_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||