Fizykochemia materiałów inżynierskich
Kierunek studiów: Kontrola jakości materiałów i wyrobów
Kod programu: W4-S2KJ25.2025
| Nazwa modułu: | Fizykochemia materiałów inżynierskich |
|---|---|
| Kod modułu: | KJ2A_FMI |
| Kod programu: | W4-S2KJ25.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 6 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Przedmiot Fizykochemia materiałów inżynierskich ma na celu przekazanie studentom wiedzy o zależnościach między składem chemicznym, strukturą a właściwościami fizycznymi i użytkowymi materiałów. Obejmuje zagadnienia z zakresu chemii i fizyki ciała stałego, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk determinujących właściwości materiałów w różnych warunkach technologicznych i eksploatacyjnych.
Student poznaje strukturę elektronową, mechanizmy wiązań chemicznych, przemiany fazowe, zjawiska transportowe oraz właściwości cieplne, elektryczne, magnetyczne i dielektryczne materiałów. Nabywa umiejętność analizowania i interpretacji procesów fizykochemicznych zachodzących w materiałach oraz rozumienia ich wpływu na jakość i funkcjonalność wyrobów inżynierskich.
Przedmiot stanowi podstawę teoretyczną dla dalszego kształcenia w zakresie inżynierii materiałowej, kontroli jakości oraz projektowania nowoczesnych materiałów o określonych właściwościach użytkowych. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Zrozumienie związku pomiędzy właściwościami materiałowymi a podstawowymi prawami przyrody. Przyswojenie sobie podstawowej wiedzy z zakresu teoretycznego wyliczania właściwości materiałowych, (ciepło właściwe, podatności itd.). Analiza różnego typu przybliżeń obliczeniowych. Przyswojenie wiedzy z zakresu struktury elektronowej materiałów, magnetyzmu, właściwości dielektrycznych i innych. [KJ2A_FMI_1] |
KJ2A_W01 [3/5] |
Zdobycie umiejętności rozwiązywania problemów teoretycznych z zakresu obliczania właściwości materiałowych. Zdobycie umiejętności stosowania określonych, metod rachunkowych i przybliżeń. Analiza różnego typu podejść do teoretycznego wyznaczania właściwości materiałowych. [KJ2A_FMI_2] |
KJ2A_U01 [3/5] |
Rozwój umiejętności przyswajania nowej wiedzy, analizy problemowej, wnioskowania na podstawie równań matematycznych, zdobycie umiejętności interpretowania idei i koncepcji. [KJ2A_FMI_3] |
KJ2A_U01 [3/5] |
Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami chemii materiałów, w tym biomateriałów, jak również z zagadnieniami dotyczącymi wpływu nowych materiałów na środowisko naturalne. Poznanie i zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów związanych z przemianą masy i energii w przemyśle chemicznym. [KJ2A_FMI_4] |
KJ2A_W01 [3/5] |
Poznanie procesów związanych z przemysłowym transportem reagentów i nośnikami energii w przemyśle. Zapoznanie studentów z przygotowaniem materiałów do procesu chemicznego. [KJ2A_FMI_5] |
KJ2A_W01 [3/5] |
Poznanie materiałów i substancji stosowanych w wybranych procesach produkcyjnych przemysłu chemicznego. Umiejętność analizy procesów chemicznych wpływających na przebieg relacji chemia i środowisko, jak również oddziaływań biomateriałów z organizmem żywym. [KJ2A_FMI_6] |
KJ2A_W01 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [KJ2A_FMI_fs_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Prezentacja [c07] |
egzamin |
KJ2A_FMI_1 |
| laboratorium [KJ2A_FMI_fs_2] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
egzamin |
KJ2A_FMI_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||