Nowoczesna biblioteka: Biblioterapia rozwojowa w praktyce bibliotekarskiej Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N2BN19.2.2025

Nazwa modułu: Nowoczesna biblioteka: Biblioterapia rozwojowa w praktyce bibliotekarskiej
Kod modułu: W1-BN-NB-N2-BRPB03
Kod programu: W1-N2BN19.2.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł koncentruje się na pogłębionej analizie biblioterapii rozwojowej jako narzędzia wspierającego rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy użytkowników bibliotek. Studenci zdobywają zaawansowaną wiedzę na temat teoretycznych podstaw biblioterapii oraz rozwijają umiejętności projektowania i realizacji działań biblioterapeutycznych w praktyce bibliotekarskiej, z uwzględnieniem potrzeb różnych grup odbiorców.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu założeń teoretycznych biblioterapii oraz jej powiązań interdyscyplinarnych, zna główne kategorie i współczesne nurty biblioterapii, a także posiada specjalistyczną wiedzę na temat warsztatu pracy biblioterapeuty. [BRPB03_01 ]
K_W03 [5/5]
Student potrafi zastosować w praktyce kryteria doboru tekstów do celów biblioterapeutycznych. [BRPB03_02]
K_U01 [5/5]
Student potrafi samodzielnie konstruować scenariusze zajęć biblioterapeutycznych oraz aktywnie uczestniczyć w planowaniu i organizacji działań edukacyjnych w tym zakresie. [BRPB03_03]
K_U06 [5/5]
Student potrafi nawiązywać i rozwijać współpracę z instytucjami zajmującymi się biblioterapią oraz projektować działania terapeutyczne w przestrzeni biblioteki każdego typu, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa. [BRPB03_04]
K_U07 [5/5]
Student jest gotów rozpoznawać potrzeby społeczności lokalnej w zakresie wsparcia biblioterapeutycznego oraz odpowiedzialnie dobierać formy i metody pracy biblioterapeutycznej służące ich zaspokajaniu. [BRPB03_05]
K_K03 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [BRPB03_fs_1] 10 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
zaliczenie BRPB03_01 BRPB03_02 BRPB03_03 BRPB03_04 BRPB03_05
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)