Etyka i wrażliwość na wartości kulturowe w działalności bibliotecznej oraz informacyjnej (moduł obowiązkowy dyplomowy)
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N2BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Etyka i wrażliwość na wartości kulturowe w działalności bibliotecznej oraz informacyjnej (moduł obowiązkowy dyplomowy) |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-N2-ETWWKDBI01 |
Kod programu: | W1-N2BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu studenci poznają podstawową terminologię z zakresu etyki, deontologii i etosu pracy w środowisku biblioteczno-informacyjnym. Powinni mieć świadomość istnienia i stosowania kodeksów etyki zawodowej pracowników bibliotek i informacji w sytuacji chaosu aksjologicznego. Integralną częścią modułu jest refleksja nad różnorodnością kulturową i jej wpływem na funkcjonowanie bibliotek i instytucji informacyjnych. Studenci poznają zagadnienia związane z wrażliwością kulturową, a także uczą się identyfikować sytuacje wymagające empatycznej i świadomej reakcji zawodowej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna terminologię z zakresu etyki i pracy zawodowej na stanowisku bibliotekarza i specjalisty informacji. Ma pogłębioną wiedzę o normach etycznych regulujących funkcjonowanie wybranych instytucji kultury. Zna ewolucję poglądów etycznych w środowisku zawodowym na przestrzeni dziejów. [ETWWKDBI01_01] |
K_W06 [5/5] |
Student zna kodeksy etyki zawodowej pracowników bibliotek i informacji. Wie, jak zdiagnozować i ocenić prawidłowe i szkodliwe działania pracowników instytucji kultury, w tym bibliotek, oraz instytucji informacyjnych. Potrafi wskazać potencjalne konsekwencje nieetycznych zachowań dla reputacji instytucji, jakości usług oraz relacji z użytkownikami i społecznością. [ETWWKDBI01_02] |
K_W07 [3/5] |
Student wie jakie jest znaczenie wrażliwości kulturowej w pracy bibliotekarza i specjalisty informacji, zwłaszcza w kontekście zróżnicowanych potrzeb użytkowników. Zna problemy, które mogą wpływać na sposób świadczenia usług bibliotecznych i informacyjnych. Ma wiedzę na temat współczesnych wyzwań społecznych związanych z nierównym dostępem do wiedzy i zasobów informacyjnych. [ETWWKDBI01_03] |
K_W08 [4/5] |
Student umie dbać o prestiż zawodu oraz wizerunek bibliotekarza i pracownika informacji w społeczeństwie. Potrafi promować i utrwalać postawę etyczną w środowisku zawodowym (wobec przełożonych, współpracowników, macierzystej instytucji i zawodu). [ETWWKDBI01_04] |
K_U08 [4/5] |
Student jest w stanie zidentyfikować współczesne problemy moralne zawodu bibliotekarza i pracownika informacji oraz ich odpowiedzialność w społeczeństwie. Ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etycznych w pracy zawodowej na wszystkich etapach kariery. Czuje się odpowiedzialny za własny rozwój zawodowy i ma potrzebę ciągłego dokształcania. [ETWWKDBI01_05] |
K_K06 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [ETWWKDBI01_fs_1] | 10 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] |
egzamin |
ETWWKDBI01_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |