Warsztaty redagowania tekstu naukowego (moduł obowiązkowy dyplomowy) Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N2BN19.2.2025

Nazwa modułu: Warsztaty redagowania tekstu naukowego (moduł obowiązkowy dyplomowy)
Kod modułu: W1-BN-N2-WRTN01
Kod programu: W1-N2BN19.2.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu studenci poznają zasady samodzielnej pracy naukowej, ze szczególnym uwzględnieniem praktyki redagowania tekstów akademickich w obszarze nauk o kulturze i religii oraz nauk o komunikacji społecznej i mediach. Zdobędą wiedzę na temat prawidłowej konstrukcji tekstu naukowego oraz opanują zasady gromadzenia, opracowania i interpretacji źródeł informacji. Rozwiną umiejętności redakcyjne, ucząc się budowania kluczowych elementów tekstu naukowego. Szczególny nacisk położony jest na cechy stylu naukowego, poprawność, rozpoznawanie i unikanie błędów, a także estetykę i strukturę pracy. Zajęcia obejmują również zastosowanie narzędzi cyfrowych, takich jak internetowe korektory językowe czy systemy wspomagane sztuczną inteligencją, w procesie redakcji tekstu. Studenci uczą się planować proces pisarski oraz prezentować efekty własnej pracy naukowej w zgodzie z obowiązującymi standardami akademickimi.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student orientuje się we współczesnych problemach nauk humanistycznych, w tym nauk o kulturze i religii, i społecznych, w tym nauk o komunikacji społecznej i mediach, zna aktualny stan dyskursu naukowego, zwłaszcza związanego z obszarem badań nad książką i informacją. Wie jak identyfikować problemy badawcze. Zna zasady budowania własnego warsztatu naukowego zgodnie z obowiązującymi zapisami etyki pracy naukowej. [WRTN01_01]
K_W02 [4/5] K_W03 [4/5]
Student potrafi komponować pisemne wypowiedzi o charakterze naukowym, nadając im przejrzystą strukturę oraz stosując odpowiednie metody i narzędzia badawcze. Umie także prawidłowo udokumentować przebieg analizy naukowej, dbając o spójność, precyzję oraz zgodność z konwencjami akademickimi. [WRTN01_02]
K_U06 [5/5]
Student potrafi efektywnie wyszukiwać dane i informacje z wiarygodnych źródeł naukowych (zarówno tradycyjnych, jak i cyfrowych), niezbędne do konstruowania komunikatów naukowych dotyczących w szczególności obszaru wiedzy o książce i informacji. Wykazuje umiejętność selekcji i oceny jakości pozyskanych materiałów, ich przetwarzania zgodnie z zasadami metodologicznymi oraz włączania do własnych prac pisemnych w sposób zgodny z normami akademickimi. [WRTN01_03]
K_U01 [5/5] K_U03 [5/5]
Student potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią w komunikatach naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pojęciowej badań nad książką i informacją. Wykazuje dbałość o poprawność językową i formalną tworzonych wypowiedzi pisemnych oraz zgodność z akademickimi normami redakcyjnymi. [WRTN01_04]
K_U02 [4/5] K_U04 [4/5]
Mając świadomość konieczności stałego pogłębiania i aktualizowania swoich umiejętności i wiedzy, zwłaszcza tej z obszaru badań nad książką i informacją, potrafi zdobywać, interpretować i kreować różnego typu komunikaty zgodnie z zasadami etycznymi. [WRTN01_05]
K_K01 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
warsztat [WRTN01_fs_1] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Praca z komputerem [d01] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie WRTN01_01 WRTN01_02 WRTN01_03 WRTN01_04 WRTN01_05
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)