Analiza fizykochemiczna materiałów dziedzictwa kulturowego Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N1BN19.2.2025

Nazwa modułu: Analiza fizykochemiczna materiałów dziedzictwa kulturowego
Kod modułu: W1-BN-N1-OPAF03
Kod programu: W1-N1BN19.2.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu studenci zdobędą wiedzę z zakresu chemii, fizyki, materiałoznawstwa oraz konserwacji materiałów dziedzictwa kulturowego. Praktyczne wykorzystanie metod fizykochemicznych będzie służyć ochronie i konserwacji różnorodnych obiektów dziedzictwa kulturowego. Moduł ma przede wszystkim nauczyć studentów stosować teorię w praktyce tak tak, aby potrafili dobierać i wykorzystywać metody i narzędzia z zakresu nauk przyrodniczych w ochronie i konserwacji dziedzictwa kulturowego. Wsparciem dla tego celu są aktywizujące metody nauczania oraz rozwój zdolności manualnych przy bezpośrednich pracach z obiektami dziedzictwa.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student zna w zaawansowanym stopniu terminologię i metodologię z zakresu chemii, fizyki, materiałoznawstwa i konserwatorstwa, stosując je w kontekście ochrony i analizy obiektów dziedzictwa kulturowego; ma zaawansowaną wiedzę o metodach oceniania zmian fizycznych czy chemicznych zachodzących w materiale badawczym [OPAF03_1]
K_W02 [5/5]
student zna obowiązujące normy prawne i zasady etyczne zarówno krajowe jak i międzynarodowe, wykorzystywanych w pracy konserwatorskiej, bibliotecznej i informacyjnej [OPAF03_2]
K_W10 [3/5]
student potrafi rozpoznać zniszczenia wywołane przemianami chemicznymi na obiektach dziedzictwa kulturowego oraz przeprowadzić badania chemiczne z wykorzystaniem metod instrumentalnych i analitycznych zgodnie z aktualnymi europejskimi i międzynarodowymi standardami konserwatorskimi [OPAF03_3]
K_U02 [4/5]
student potrafi ocenić zmiany fizyczne czy chemiczne zachodzące w materiale badawczym. Analizuje, interpretuje i opracowuje wyniki otrzymanych badań [OPAF03_4]
K_U01 [4/5]
student jest gotów przestrzegać zapisów kodeksów etycznych związanych z pracami konserwatorskimi materiałów dziedzictwa kulturowego, kierując się zasadami poszanowania autentyczności, integralności i wartości historycznych obiektów [OPAF03_5]
K_K05 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [OPAF03_fs_1] 10 Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
zaliczenie OPAF03_1 OPAF03_2 OPAF03_3 OPAF03_4 OPAF03_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)