Wstęp do komunikologii
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Wstęp do komunikologii |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-N1-OPWK05 |
Kod programu: | W1-N1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest wprowadzenie studentów w podstawowe zagadnienia komunikologii z naciskiem na ich praktyczne zastosowanie w codziennym i zawodowym życiu. Przedmiot łączy teoretyczne podstawy nauki o komunikacji z funkcjonalnym podejściem, koncentrując się na komunikacji interpersonalnej jako kluczowym obszarze kompetencji społecznych. Studenci poznają główne modele i funkcje komunikacji, ale przede wszystkim nauczą się rozpoznawać, analizować i stosować strategie komunikacyjne w różnych kontekstach: osobistym, grupowym, organizacyjnym i międzykulturowym. Zajęcia mają charakter interaktywny – obejmują ćwiczenia, symulacje, analizy przypadków i refleksję nad własnym stylem komunikacji.
|
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student zna podstawowe pojęcia, teorie i modele komunikacji, w tym komunikacji interpersonalnej. Ma wiedzę na temat funkcji komunikacji w różnych kontekstach społecznych, kulturowych i organizacyjnych. Rozumie znaczenie barier komunikacyjnych oraz mechanizmów ich przezwyciężania. Zna podstawowe narzędzia i techniki analizy procesów komunikacyjnych. [OPWK05_1] |
K_W05 [4/5] |
student potrafi rozpoznać i opisać procesy komunikacyjne w sytuacjach codziennych i zawodowych. Umie stosować techniki skutecznej komunikacji interpersonalnej, takie jak aktywne słuchanie, parafraza, asertywność. Potrafi analizować i interpretować komunikaty werbalne i niewerbalne w różnych kontekstach. [OPWK05_2] |
K_U03 [4/5] |
Student umie pracować w grupie, efektywnie komunikując się i współdziałając z innymi. Potrafi przygotować i zaprezentować analizę sytuacji komunikacyjnej z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi. [OPWK05_3] |
K_U05 [5/5] |
student jest świadomy znaczenia skutecznej komunikacji w relacjach międzyludzkich i w pracy zespołowej. Wykazuje gotowość do rozwijania własnych kompetencji komunikacyjnych i refleksji nad własnym stylem komunikacji. Szanuje różnorodność kulturową i społeczną w procesie komunikacji. Potrafi przyjmować konstruktywną krytykę i udzielać informacji zwrotnej w sposób etyczny i wspierający. [OPWK05_4] |
K_K05 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [OPWK05_fs_1] | 10 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] |
zaliczenie |
OPWK05_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |