Biblioteka jako miejsce ochrony dziedzictwa
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Biblioteka jako miejsce ochrony dziedzictwa |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-N1-BMOD06 |
Kod programu: | W1-N1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu studenci zdobywają wiedzę z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego gromadzonego w bibliotekach. Analizowane są potencjalne zagrożenia i katastrofy (naturalne: zalania, pożary; związane z działalnością człowieka: kradzieże, zagrożenia wojenne, terrorystyczne), a także sposoby minimalizowania ich konsekwencji, w tym procedury ewakuacyjne. Poruszane są również zagadnienia związane z organizacją odpowiednich warunków klimatycznych do przechowywania cennych zbiorów. Studenci nabędą umiejętności w zakresie wykorzystania metod analitycznych i instrumentalnych stosowanych w działaniach konserwacji prewencyjnej oraz w zabezpieczających pracach introligatorskich.
Celem modułu jest przygotowanie studentów do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy – doboru odpowiednich metod i narzędzi ochrony zbiorów w pracy bibliotek oraz innych instytucji kultury. Cel ten realizowany jest poprzez zastosowanie metod aktywizujących, w szczególności zajęć praktycznych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu ochrony dziedzictwa (zbiorów), mikrobiologii, chemii oraz introligatorstwa [BMOD06_1] |
K_W02 [4/5] |
student ma wiedzę o powiązaniach ochrony dziedzictwa z innymi dziedzinami nauki [BMOD06_2] |
K_W04 [5/5] |
student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu ochrony, konserwacji i introligatorstwa materiału bibliotecznego. Umiejętnie wykonuje prace badawcze na danym materiale bibliotecznym tj. prywatnym lub materiale zakupionym do ćwiczeń [BMOD06_3] |
K_U01 [4/5] |
student potrafi przeprowadzić analizę i interpretację badań materiału bibliotecznego z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń [BMOD06_4] |
K_U02 [5/5] |
student efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia stopień jej zaawansowania [BMOD06_5] |
K_K01 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
warsztat [BMOD06_fs_1] | 10 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
egzamin |
BMOD06_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |