Obsługa użytkowników o specjalnych potrzebach
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Obsługa użytkowników o specjalnych potrzebach |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-N1-USP05 |
Kod programu: | W1-N1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł skupia się na rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych i metodycznych niezbędnych do pracy z użytkownikami o specjalnych potrzebach informacyjnych i kulturowych, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami, osób wykluczonych cyfrowo, migrantów oraz innych grup wrażliwych kulturowo i językowo. Studenci poznają zasady projektowania i wdrażania dostępnych, inkluzywnych form komunikacji i usług informacyjnych, wykorzystując narzędzia cyfrowe i wiedzę o barierach komunikacyjnych. Analizują modele dostępu do informacji dostosowane do różnorodnych potrzeb użytkowników. Moduł rozwija zdolność świadomego projektowania usług zgodnych z zasadą równego dostępu do informacji i kultury. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna podstawowe bariery w dostępie do informacji i kultury oraz sposoby ich przezwyciężania w pracy z grupami wrażliwymi.
[USP05_1] |
K_W09 [4/5] |
Student potrafi stosować metody, techniki i środki związane z wyszukiwaniem, gromadzeniem, analizą informacji dla grup użytkowników o specjalnych potrzebach [USP05_2] |
K_U02 [3/5] |
Student potrafi zaprojektować usługę lub formę komunikacji dostosowaną do potrzeb wybranej osoby ze specjalnymi potrzebami. [USP05_3] |
K_U06 [5/5] |
Student wykazuje gotowość do działania na rzecz równego dostępu do informacji i kultury oraz przeciwdziałania wykluczeniu informacyjnemu. [USP05_4] |
K_K04 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [USP05_fs_1] | 10 |
Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] |
zaliczenie |
USP05_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |