Nauka jako podsystem kultury
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Nauka jako podsystem kultury |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-N1-OPNPK02 |
Kod programu: | W1-N1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu studenci zdobywają wiedzę z zakresu nauki o nauce jako zjawiska kulturowego, osadzonego w wartościach, języku, instytucjach i praktykach społecznych. Realizacja modułu ma na celu przygotowanie studenta do praktycznego wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności w obszarach dotyczących rozumienia nauki jako części kultury (relacje między nauką a innymi sferami życia społecznego, refleksja nad wartościami, normami i językiem nauki, rozwijanie krytycznego myślenia o nauce i jej społecznej roli). |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student ma uporządkowaną wiedzę na temat nauki jako zjawiska kulturowego, osadzonego w wartościach, języku, instytucjach i praktykach społecznych; zna podstawowe koncepcje i teorie dotyczące relacji między nauką a innymi sferami życia społecznego (np. polityką, religią, mediami, edukacją); rozumie aksjologiczne i normatywne podstawy działalności naukowej oraz ich kulturowe uwarunkowania; zna współczesne debaty dotyczące społecznej roli nauki, jej legitymizacji i funkcji w społeczeństwie wiedzy. [OPNPK02_1] |
K_W01 [4/5] |
student potrafi analizować zjawiska naukowe z perspektywy kulturoznawczej i społecznej; umie rozpoznawać i interpretować język, wartości i normy obecne w dyskursie naukowym [OPNPK02_2] |
K_U01 [4/5] |
student potrafi krytycznie ocenić rolę nauki w kształtowaniu współczesnej kultury i debaty publicznej; umie zastosować zdobytą wiedzę do analizy relacji między nauką a innymi obszarami kultury (np. sztuką, mediami, edukacją) [OPNPK02_3] |
K_U05 [4/5] |
student jest świadomy kulturowego i społecznego wymiaru nauki oraz jej wpływu na kształtowanie postaw i wartości społecznych; wykazuje gotowość do uczestnictwa w debacie publicznej na temat roli nauki w społeczeństwie; potrafi współpracować w grupie przy realizacji projektów badawczych i refleksyjnych dotyczących nauki jako elementu kultury; rozumie znaczenie odpowiedzialności społecznej i etycznej w kontekście działalności naukowej i jej upowszechniania. [OPNPK02_4] |
K_K03 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [OPNPK02_fs_1] | 10 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
OPNPK02_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |