Kulturowa historia książki - era Gutenberga
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Kulturowa historia książki - era Gutenberga |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-N1-KHKG03 |
Kod programu: | W1-N1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Student zdobędzie wiedzę z zakresu kształtowania się form i funkcji książki drukowanej ręcznie (od XVI do końca XVIII wieku). Będzie potrafił identyfikować i charakteryzować podmioty rynku książki dawnej oraz na tej podstawie określić szeroko rozumianą rolę książki w kulturze. Pozna zagadnienia obiegu książki drukowanej (autorzy, nakładcy, drukarze, cenzura, bibliopole, introligatorzy) oraz rękopiśmiennej w kulturze i komunikacji społecznej epok dawnych.
W wyniku realizacji modułu student będzie również potrafił posługiwać się terminologią związaną z ewolucją książki XVI–XVIII wieku i zastosować ją do opisu procesów bibliologicznych i kulturowych, rozumianych w kontekście kierunków rozwoju nauki o książce oraz wiedzy humanistycznej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student na podstawie wiedzy o funkcjonowaniu książki, instytucji i ludzi książki w społeczeństwie okresu XVI - XVIII wieku oraz o zachodzących między nimi relacjach potrafią rozpoznawać problemy badawcze i proponować ich rozwiązanie [KHKG03_3] |
K_U01 [4/5] |
Student ma wiedzę na temat kluczowej roli książki, jej twórców, odbiorców i instytucji w procesach komunikowania się i tworzenia dziedzictwa kulturowego ludzkości. Ma orientację na temat form książki dawnej i etapów jej przemian oraz orientuje się w piśmiennictwie dotyczącym poruszanych zagadnień. Zna terminologię związaną z ewolucją książki w XV–XVIII wieku i związanych z nią pokrewnych zagadnień (instytucje, pracownicy, produkcja, sztuka i rynek książki). [KHKG03_1] |
K_W02 [5/5] |
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, korzystając z różnych typów źródeł i prac różnych autorów. Potrafi posługiwać się wiedzą na temat ewolucji książki XV-XVIII w., konstruując wypowiedzi, tworząc postulaty badawcze, rozwiązując stające przed nimi problemy, rozwijając dotychczasową wiedzę oraz umiejętności w tym zakresie. [KHKG03_2] |
K_U08 [4/5] |
Student potrafi identyfikować różne rodzaje wytworów kultury książki spośród wytworów działalności ludzkiej i konfrontować je z posiadaną wiedzą, a następnie zastosować ją do podnoszenia jakości pracy w instytucjach książki [KHKG03_4] |
K_U02 [4/5] |
Student jest otwarty na nowe idee, gotowi do zmiany zdania w świetle nowej wiedzy. Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego związanego ze słowem drukowanym w instytucjach GLAM, jest gotowy do tworzenia i realizacji projektów związanych z książką ery Gutenberga. [KHKG03_5] |
K_K04 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [KHKG03_fs_1] | 10 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
KHKG03_3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |