Kompetencje międzykulturowe Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N1BN19.2.2025

Nazwa modułu: Kompetencje międzykulturowe
Kod modułu: W1-BN-N1-OPKK02
Kod programu: W1-N1BN19.2.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu studenci poznają pojęcia właściwe antropologii kulturowej, zasady efektywnego działania w środowisku zróżnicowanym kulturowo poprzez odkrywanie stereotypów i ich źródeł, wskazanie na podobieństwa i różnice między kulturami oraz korzyści i niebezpieczeństwa wynikające z kontaktów międzykulturowych. Studenci poznają założenia międzynarodowych programów dla studentów typu ERASMUS jako element kształcenia w procesie przygotowywania ich do podejmowania działań na globalnym rynku pracy w zespołach międzykulturowych. Celem zajęć jest praktyczne wypracowanie synergii kulturowej w oparciu o różnorodność wartości kulturowych i ich funkcji.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student zna podstawowe pojęcia z zakresu antropologii kulturowej, w tym definicje kultury, tożsamości, stereotypu, etnocentryzmu i relatywizmu kulturowego; rozumie mechanizmy funkcjonowania kultur w kontekście globalnym oraz znaczenie różnorodności kulturowej w komunikacji i współpracy; posiada wiedzę na temat międzynarodowych programów edukacyjnych (np. ERASMUS) jako narzędzi rozwijania kompetencji międzykulturowych; zna korzyści i zagrożenia wynikające z kontaktów międzykulturowych oraz sposoby ich rozpoznawania i analizy. [OPKK02​_1]
K_W09 [4/5]
student potrafi identyfikować i analizować stereotypy kulturowe oraz ich wpływ na komunikację i współpracę; umie rozpoznawać podobieństwa i różnice między kulturami oraz wykorzystywać tę wiedzę w praktyce [OPKK02​_2]
K_U05 [4/5]
student potrafi zastosować zasady efektywnego działania w środowisku zróżnicowanym kulturowo; umie projektować działania wspierające synergiczne współdziałanie w zespołach międzykulturowych [OPKK02​_3]
K_U06 [3/5]
student jest w stanie nazwać i skutecznie niwelować bariery interakcji międzykulturowych, zidentyfikować zjawisko szoku kulturowego, zaplanować i zrealizować strategie akulturacji, określić indywidualne zasoby komunikacyjne i ich znaczenie w konkretnym kontekście kulturowym [OPKK02​_4]
K_U06 [4/5]
student jest gotów do wykorzystania nabytych umiejętności międzykulturowych w inicjowaniu efektywnej współpracy z przedstawicielami kultury innej niż własna w procesach informacyjnych; potrafi współpracować w zespołach międzykulturowych, respektując odmienność wartości i stylów komunikacji [OPKK02​_5]
K_K03 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [OPKK02_fs_1] 10 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
zaliczenie OPKK02​_1 OPKK02​_2 OPKK02​_3 OPKK02​_4 OPKK02​_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)