Kulturowa historia książki - książka rękopiśmienna
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Kulturowa historia książki - książka rękopiśmienna |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-N1-KHKR02 |
Kod programu: | W1-N1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu student zdobędzie wiedzę z zakresu historii kulturowej książki rękopiśmiennej od antyku do średniowiecza, z uwzględnieniem powstania, ewolucji, kulturowych ról pisma i książki, ich wytwórców, a także instytucji z nimi związanych, w kręgach różnych cywilizacji i ich kultur. Student pozna kształtowanie się książki rękopiśmiennej, w tym szczegółowe zagadnieniami jak. np. z estetykę, praktyki piśmiennicze czy techniki książki okresu rękopiśmiennego. Ponadto Student będzie prawidłowo stosował terminologię z zakresu poruszanych zagadnień, a także będzie potrafił krytycznie oceniać literaturę przedmiotu. Realizacja modułu powinna wykształcić świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kultury związanego ze słowem pisanym. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student ma zawansowaną wiedzę i terminologię dotyczącą przemianach i kluczowej roli książki w wybranych kręgach cywilizacyjnych od starożytności do końca XV wieku. [KHKR02_1] |
K_W02 [5/5] |
Student ma wiedzę na temat kluczowej roli i rozwoju pisma. [KHKR02_2] |
K_W03 [2/5] |
Student posiada wiedzę na temat krytycznej oceny i selekcji piśmiennictwa związanego z poruszanymi zagadnieniami. [KHKR02_3] |
K_W06 [3/5] |
W świetle nowej wiedzy, identyfikując, krytycznie dobierając i interpretując źródła, student potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze z zakresu związanego z kulturowymi aspektami książki rękopiśmiennej i zagadnieniami z nimi powiązanymi. [KHKR02_4] |
K_U01 [3/5] |
Mając świadomość znaczenia i roli książki w kontekście kulturowym, student zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionalnego, narodowego i światowego związanego ze słowem pisanym i drukowanym oraz zagadnieniami z nimi powiązanymi. [KHKR02_5] |
K_K06 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [KHKR02_fs_1] | 10 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
KHKR02_1 |
laboratorium [KHKR02_fs_2] | 10 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z komputerem [d01] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
KHKR02_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |