Dydaktyka języka i literatury w szkole podstawowej I
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2.2025
| Nazwa modułu: | Dydaktyka języka i literatury w szkole podstawowej I |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FP-PN-S1-DJLSP.1 |
| Kod programu: | W1-S1FP19.2.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | W ramach zajęć z modułu studenci i studentki poznają oraz analizują podstawę programową, programy i podręczniki do nauczania języka polskiego. Uczą się określać funkcje podręczników i wybierać pod kątem przydatności dla efektywnego uczenia komunikacji, a także oceniać ich czytelność. Uczą się rozróżniać modele podręczników kształcenia językowego i oceniać je ze względu na możliwość wykorzystania na lekcjach języka polskiego. Zdobywają ogólną wiedzę na temat specyfiki wybranych metod polonistycznych, różnych sposobów wyznaczania i formułowania celów kształcenia. Poznają także strukturę różnych typów lekcji i sposoby ich zapisu. W czasie zajęć uczą się przekładać nowoczesne metodologie językoznawcze i literaturoznawcze na strategie nauczania w szkole. W czasie zajęć studentki i studenci diagnozują sytuacje komunikacyjne na lekcjach języka polskiego, poznają style komunikacji i ich wpływ na jakość procesu nauczania – uczenia się.
Projektowanie lekcji/ fragmentów lekcji (w grupie studenckiej), sytuacji motywacyjnych i problemowych pozwala na sprawdzenie operatywności zdobytej wiedzy.
|
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna i rozumie miejsce przedmiotu język polski w ramowych planach nauczania na drugim etapie edukacyjnym [01] |
KN.2023_W01 [3/5] |
zna i rozumie podstawę programową kształcenia ogólnego dla przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu język polski na drugim etapie edukacyjnym, przedmiot język polski w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu język polski na drugim etapie edukacyjnym [02] |
KN.2023_W01 [3/5] |
zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania języka polskiego w klasach IV–VIII szkoły podstawowej – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału [03] |
KN.2023_W01 [3/5] |
zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów drugiego etapu edukacyjnego i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych na języku polskim; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [04] |
KN.2023_W02 [3/5] |
zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania języka polskiego na drugim etapie edukacyjnym, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej [05] |
KN.2023_W06 [3/5] |
zna i rozumie ogólnym metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu język polski błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [06] |
KN.2023_W04 [3/5] |
zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów [07] |
KN.2023_W07 [3/5] |
zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do przedmiotu język polski, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [08] |
KN.2023_W08 [3/5] |
zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela polonisty; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia polonistycznego oraz ich ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej [09] |
KN.2023_W04 [3/5] |
zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się przedmiotu język polski i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy [10] |
KN.2023_W08 [3/5] |
potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej dla drugiego etapu edukacyjnego, oraz z kompetencjami kluczowymi [11] |
KN.2023_U06 [3/5] |
potrafi przeanalizować rozkład materiału dla przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej [12] |
KN.2023_U04 [3/5] |
potrafi identyfikować powiązania treści przedmiotu język polski na drugim etapie edukacyjnym z innymi treściami nauczania [13] |
KN.2023_U03 [3/5] |
potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów [14] |
KN.2023_U06 [3/5] |
potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy [15] |
KN.2023_U01 [3/5] |
potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [16] |
KN.2023_U07 [3/5] |
potrafi w stopniu ogólnym dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [17] |
KN.2023_U06 [3/5] |
jest gotów w zakresie ogólnym do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [18] |
KN.2023_KS01 [3/5] |
jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [19] |
KN.2023_KS04 [3/5] |
jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej [20] |
KN.2023_KS02 [3/5] |
jest gotów do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [21] |
KN.2023_KS02 [3/5] |
jest gotów w stopniu ogólnym do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia [22] |
KN.2023_KS01 [3/5] |
jest gotów w stopniu ogólnym do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu [23] |
KN.2023_KS01 [3/5] |
jest gotów w stopniu ogólnym do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [24] |
KN.2023_KS04 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| laboratorium [L] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Projektowanie [e04] Obserwacja [e06] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
01 |
| wykład [W] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] |
zaliczenie |
01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||