Dydaktyka języka i literatury w szkole podstawowej I Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2.2025

Nazwa modułu: Dydaktyka języka i literatury w szkole podstawowej I
Kod modułu: W1-FP-PN-S1-DJLSP.1
Kod programu: W1-S1FP19.2.2025
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach zajęć z modułu studenci i studentki poznają oraz analizują podstawę programową, programy i podręczniki do nauczania języka polskiego. Uczą się określać funkcje podręczników i wybierać pod kątem przydatności dla efektywnego uczenia komunikacji, a także oceniać ich czytelność. Uczą się rozróżniać modele podręczników kształcenia językowego i oceniać je ze względu na możliwość wykorzystania na lekcjach języka polskiego. Zdobywają ogólną wiedzę na temat specyfiki wybranych metod polonistycznych, różnych sposobów wyznaczania i formułowania celów kształcenia. Poznają także strukturę różnych typów lekcji i sposoby ich zapisu. W czasie zajęć uczą się przekładać nowoczesne metodologie językoznawcze i literaturoznawcze na strategie nauczania w szkole. W czasie zajęć studentki i studenci diagnozują sytuacje komunikacyjne na lekcjach języka polskiego, poznają style komunikacji i ich wpływ na jakość procesu nauczania – uczenia się. Projektowanie lekcji/ fragmentów lekcji (w grupie studenckiej), sytuacji motywacyjnych i problemowych pozwala na sprawdzenie operatywności zdobytej wiedzy.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie miejsce przedmiotu język polski w ramowych planach nauczania na drugim etapie edukacyjnym [01]
KN.2023_W01 [3/5]
zna i rozumie podstawę programową kształcenia ogólnego dla przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu język polski na drugim etapie edukacyjnym, przedmiot język polski w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu język polski na drugim etapie edukacyjnym [02]
KN.2023_W01 [3/5] KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W03 [3/5] KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W05 [3/5]
zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania języka polskiego w klasach IV–VIII szkoły podstawowej – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału [03]
KN.2023_W01 [3/5] KN.2023_W07 [3/5]
zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów drugiego etapu edukacyjnego i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych na języku polskim; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [04]
KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W03 [3/5] KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W05 [3/5] KN.2023_W09 [3/5]
zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania języka polskiego na drugim etapie edukacyjnym, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej [05]
KN.2023_W06 [3/5] KN.2023_W07 [3/5] KN.2023_W08 [3/5]
zna i rozumie ogólnym metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu język polski błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [06]
KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W05 [3/5] KN.2023_W06 [4/5]
zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów [07]
KN.2023_W07 [3/5] KN.2023_W08 [3/5]
zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do przedmiotu język polski, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [08]
KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_W09 [3/5] KN.2023_W10 [3/5]
zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela polonisty; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia polonistycznego oraz ich ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej [09]
KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W05 [3/5] KN.2023_W10 [3/5] KN.2023_W11 [3/5]
zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się przedmiotu język polski i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy [10]
KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_W09 [3/5] KN.2023_W10 [3/5]
potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej dla drugiego etapu edukacyjnego, oraz z kompetencjami kluczowymi [11]
KN.2023_U06 [3/5]
potrafi przeanalizować rozkład materiału dla przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej [12]
KN.2023_U04 [3/5]
potrafi identyfikować powiązania treści przedmiotu język polski na drugim etapie edukacyjnym z innymi treściami nauczania [13]
KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U05 [3/5]
potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów [14]
KN.2023_U06 [3/5]
potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy [15]
KN.2023_U01 [3/5] KN.2023_U02 [3/5] KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U08 [3/5]
potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [16]
KN.2023_U07 [3/5]
potrafi w stopniu ogólnym dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [17]
KN.2023_U06 [3/5] KN.2023_U07 [3/5] KN.2023_U08 [3/5] KN.2023_U09 [3/5]
jest gotów w zakresie ogólnym do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [18]
KN.2023_KS01 [3/5] KN.2023_KS03 [3/5]
jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [19]
KN.2023_KS04 [3/5] KN.2023_KS05 [3/5]
jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej [20]
KN.2023_KS02 [3/5] KN.2023_KS06 [3/5]
jest gotów do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [21]
KN.2023_KS02 [3/5] KN.2023_KS06 [3/5] KN.2023_KS07 [3/5]
jest gotów w stopniu ogólnym do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia [22]
KN.2023_KS01 [3/5] KN.2023_KS02 [3/5] KN.2023_KS03 [3/5]
jest gotów w stopniu ogólnym do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu [23]
KN.2023_KS01 [3/5] KN.2023_KS07 [3/5]
jest gotów w stopniu ogólnym do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [24]
KN.2023_KS04 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [L] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Projektowanie [e04] 
Obserwacja [e06] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 22 23
wykład [W] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
zaliczenie 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 15 17 18 19 21 22 23 24
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)