Design i dziedzictwo książki: Metody i narzędzia w opracowaniu historycznych obiektów materialnych
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S2BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Design i dziedzictwo książki: Metody i narzędzia w opracowaniu historycznych obiektów materialnych |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-DDK-S2-MNOHO03 |
Kod programu: | W1-S2BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu studenci poznają zastosowanie tradycyjnych i cyfrowych narzędzi oraz sztucznej inteligencji (AI) do opracowania dziedzictwa książki oraz jego udostępniania. Ćwiczenia obejmują praktyczne zadania, służące do poznania i zastosowania w tym celu różnych form publikacji tradycyjnych (normy, dokumentacja archiwalna, katalogi, encyklopedie i leksykony terminologiczne, a także monografie i artykuły naukowe związane z dziedzictwem książki) i cyfrowych (specjalistyczne bazy danych oraz portale i wortale, a także katalogi online oraz krajowe i międzynarodowe projekty badawcze). Studenci rozwiną także umiejętności pracy z dziedzictwem kulturowym w kontekście współczesnych technologii. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student dysponuje wiedzą odnoszącą się do zasad analizowania, interpretowania i oceny dziedzictwa książki w kontekście współczesnych światowych standardów opracowywania i udostępniania dziedzictwa książki. [MNOHO03_1] |
K_W05 [4/5] |
Student posiada szczegółową wiedzę z zakresu zaawansowanych metod opracowywania dziedzictwa książki, z wykorzystaniem norm oraz źródeł tradycyjnych i cyfrowych. [MNOHO03_2] |
K_W03 [5/5] |
Student potrafi krytycznie analizować i interpretować różnorodne wytwory kultury, wykorzystując poznane na zajęciach narzędzia tradycyjne, cyfrowe i oparte na sztucznej inteligencji, wspierające proces badawczy i związany z udostępnianiem dziedzictwa książki. Dzięki temu jest w stanie tworzyć poprawne merytorycznie i formalnie wypowiedzi naukowe, dostosowane do współczesnych standardów działalności wydawniczej. [MNOHO03_3] |
K_U01 [4/5] |
Student potrafi wyznaczać priorytety w realizacji zadań z tym związanych oraz inspirować i wspierać innych w zdobywaniu umiejętności niezbędnych do pracy z dziedzictwem książki i zbiorami specjalnymi. [MNOHO03_4] |
K_K02 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [MNOHO03_fs_1] | 15 |
Pokaz/demonstracja [c06] Praca z komputerem [d01] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie |
MNOHO03_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |