Narzędzia AI w sektorze kultury
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S2BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Narzędzia AI w sektorze kultury |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-S2-NAwSK04 |
Kod programu: | W1-S2BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest przygotowanie studentów do świadomego, krytycznego i odpowiedzialnego wykorzystywania narzędzi sztucznej inteligencji (AI) w zróżnicowanym sektorze kultury, obejmującym zarówno instytucje kultury (takie jak galerie, biblioteki, archiwa i muzea – GLAM), jak i inne formy działalności kulturowej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu podstaw AI, jej dostępności, organizacji i zasobów. Zna podstawy prawne, specyfikę organizacji pracy i możliwości wykorzystania narzędzi AI w realizacji zadań sektora kultury. [NAwSK04_01] |
K_W06 [5/5] |
Student potrafi wykorzystywać narzędzia AI do komunikacji z użytkownikami sektora kultury, analizy ich preferencji, zachowań i potrzeb, z uwzględnieniem osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych i społecznych. [NAwSK04_02] |
K_U07 [5/5] |
Student potrafi wykorzystywać narzędzia AI do tworzenia treści oraz automatyzacji powtarzalnych procesów (wyszukiwanie treści i analiza zasobów). [NAwSK04_03] |
K_U01 [5/5] |
Student umie wykorzystać narzędzia AI do zarządzania projektami oraz promocji zasobów i wydarzeń kulturalnych. [NAwSK04_04] |
K_U09 [5/5] |
Student jest świadomy etycznych i prawnych aspektów wdrażania oraz wykorzystywania narzędzi AI w sektorze kultury, a także rozumie dynamiczny charakter rozwoju tych technologii i potrzebę ciągłego doskonalenia własnych kompetencji w tym obszarze. [NAwSK04_05] |
K_K06 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [NAwSK04_fs_1] | 30 |
Analiza SWOT [b10] Praktyka badawcza [e08] |
zaliczenie |
NAwSK04_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |