Analiza lingwistyczna tekstów specjalistycznych Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S2BN19.2.2025

Nazwa modułu: Analiza lingwistyczna tekstów specjalistycznych
Kod modułu: W1-BN-S2-ALTS02
Kod programu: W1-S2BN19.2.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: angielski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem zajęć jest rozwinięcie kompetencji językowych studentów do poziomu B2+ przez pogłębioną analizę lingwistyczną anglojęzycznych tekstów naukowych z zakresu nauk o kulturze oraz literatury fachowej związanej z działalnością biblioteczno-informacyjną. Program obejmuje szczegółowe omówienie struktury tekstów, terminologii, składni oraz aspektów pragmatycznych charakterystycznych dla anglojęzycznych publikacji naukowych i branżowych. Studenci doskonalą umiejętność precyzyjnego rozumienia złożonych treści w języku angielskim, rozpoznawania cech językowych właściwych dla dyskursu specjalistycznego oraz interpretowania tekstów w kontekście specyfiki dyscypliny.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Analizując specjalistyczne teksty w postaci publikacji naukowych z zakresu nauk o kulturze oraz nauki o książce i informacji, student utrwala i poszerza wiedzę na temat pól i metod badawczych oraz zasad ich właściwego stosowania w zależności od charakteru i celu badań, a także zapoznaje się z aktualną problematyką i kierunkami rozwoju dyscypliny. [ALTS02_01]
K_W01 [3/5]
Student rozwija kompetencje językowe na poziomie B2+, poszerzając swoje umiejętności o zakres specjalistycznej komunikacji w języku angielskim – zarówno ustnej, jak i pisemnej – przez opanowanie terminologii oraz struktur charakterystycznych dla dyskursu naukowego i branżowego. [ALTS02_02]
KJ.2023_U [5/5]
Student potrafi korzystać ze źródeł terminologicznych oraz samodzielnie wyszukiwać informacje niezbędne do pogłębionego rozumienia analizowanych treści – zarówno w aspekcie językowym, jak i kulturowym - związanych z nauką o książce i informacji. [ALTS02_03]
K_U01 [4/5]
Student doskonali umiejętność komunikacji zawodowej w języku angielskim na potrzeby kumunikacji w instytucjach GLAM (galleries, libraries, archives, museums). [ALTS02_04]
K_U07 [4/5]
Student potrafi krytycznie ocenić poziom swojej wiedzy, w tym kompetencji językowych, oraz samodzielnie je rozwijać, uwzględniając postęp naukowo-technologiczny oraz wynikające z niego zmiany terminologii naukowej i branżowej. [ALTS02_05]
K_K01 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [ALTS02_fs_1] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie ALTS02_01 ALTS02_02 ALTS02_03 ALTS02_04 ALTS02_05
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)