Analiza i interpretacja tekstów kultury
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Analiza i interpretacja tekstów kultury |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-S1-OPAI02 |
Kod programu: | W1-S1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł rozwija umiejętność analizy i interpretacji różnorodnych tekstów kultury – literackich i pozaliterackich – zaliczanych do tzw. kanonu dziedzictwa kulturowego. Studenci poznają współczesne modele opisu zjawisk kulturowych oraz metody badawcze właściwe dla różnych tradycji i szkół badawczych. Zajęcia kładą nacisk na: rozumienie kultury jako systemu znaków i praktyk społecznych; analizę funkcji dzieł kultury (estetycznych, komunikacyjnych, społecznych, poznawczych, ludycznych); zjawiska wielokulturowości i przenikania się wpływów kulturowych: krytyczne podejście do kanonu i procesów recepcji tekstów jako źródeł wiedzy i narzędzi komunikacji. Moduł przygotowuje do świadomego uczestnictwa w kulturze oraz do pracy z tekstami kultury jako nośnikami znaczeń i wartości w kontekście współczesnych przemian społecznych i medialnych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna modele analizy tekstów kultury (np. semiotyczny, antropologiczny, komunikacyjny), umie zdefiniować pojęcie "tekst kultury" oraz rozumie jego zastosowanie w badaniu zjawisk kulturowych. [OPAI02_1] |
K_W01 [5/5] |
Student posiada wiedzę na temat funkcji tekstów kultury (estetycznej, komunikacyjnej, społecznej, poznawczej, ludycznej) oraz ich roli w procesach recepcji i transmisji wartości kulturowych. [OPAI02_2] |
K_W02 [5/5] |
Student umie rozpoznać tekst należący do kanonu dziedzictwa kulturowego i wskazać jego znaczenie w kontekście współczesnych przemian kulturowych i medialnych. [OPAI02_3] |
K_U01 [5/5] |
Student potrafi przeprowadzić analizę i interpretację tekstu kultury (literackiego lub pozaliterackiego) z zastosowaniem wybranej metody badawczej oraz uwzględnieniem kontekstu społeczno-historycznego. [OPAI02_4] |
K_U02 [5/5] |
Student potrafi porównać różne interpretacje tego samego tekstu kultury oraz wskazać, w jaki sposób kontekst społeczny, historyczny lub medialny wpływa na jego odbiór i znaczenie. [OPAI02_5] |
K_U04 [4/5] |
Student potrafi formułować samodzielne, uzasadnione opinie na temat zjawisk kulturowych oraz wykazuje gotowość do krytycznego uczestnictwa w dyskusji nad rolą tekstów kultury we współczesnym społeczeństwie. [OPAI02_6] |
K_K02 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [OPAI02_fs_1] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie |
OPAI02_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |