Literatura i kultura powszechna XX i XXI wieku Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025

Nazwa modułu: Literatura i kultura powszechna XX i XXI wieku
Kod modułu: W1-BN-S1-LPKW02
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest ukazanie literatury jako jednego z kluczowych komponentów kultury współczesnej, analizowanej w szerokim kontekście przemian społecznych, ideowych, religijnych i medialnych XX i XXI wieku. Literatura nie jest traktowana jako autonomiczny przedmiot badań, lecz jako medium kulturowe – nośnik wartości, idei i obrazów świata, który współtworzy i odzwierciedla zmieniające się kulturowe obrazy rzeczywistości. Zajęcia mają na celu wyczulenie studentów na znaczenia i wartości przekazywane w dziełach literackich uznanych za kanoniczne dla cywilizacji zachodniej oraz ich funkcjonowanie w szerszym kontekście kulturowym. Analiza tekstów literackich służy zrozumieniu procesów kulturowych i religijnych, a także mechanizmów konstruowania znaczeń w kulturze współczesnej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna i rozumie kluczowe zjawiska kulturowe XX i XXI wieku (takie jak globalizacja, sekularyzacja, postkolonializm, rozwój mediów, pamięć zbiorowa) oraz ich wpływ na kształtowanie kulturowych obrazów rzeczywistości w tekstach literackich i ich powiązań z innymi formami ekspresji kulturowej. [LPKW02_1]
K_W08 [4/5]
Student potrafi przeprowadzić kulturoznawczą analizę tekstu literackiego lub innego tekstu kultury pozostającego z nim w relacji (np. ekranizacji), identyfikując obecne w nim odniesienia do zjawisk charakteryzujących kulturę zachodnią. [LPKW02_2]
K_U02 [4/5]
Student potrafi zdobywać i zastosować wiedzę o przemianach społecznych i religijnych XX i XXI wieku do interpretacji kulturowych obrazów rzeczywistości obecnych w dziełach uznanych za kanoniczne dla kultury zachodniej. [LPKW02​_3]
K_U08 [4/5]
Student potrafi krytycznie ocenić rolę literatury jako medium kulturowego w procesie konstruowania tożsamości zbiorowej i reprezentacji zjawisk takich jak trauma, migracja, totalitaryzm czy eksperyment kulturowy. [LPKW02​_4]
K_U04 [4/5]
Student jest gotów do rozwijania kompetencji kulturowych i międzykulturowych poprzez kontakt z literaturą oraz refleksji nad różnorodnością wartości, idei i narracji obecnych w kulturze współczesnej, z poszanowaniem odmiennych perspektyw światopoglądowych i religijnych. [LPKW02​_5]
K_K01 [3/5] K_K06 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [LPKW02_fs_2] 30 Opis [a03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin LPKW02_1 LPKW02_2 LPKW02​_3 LPKW02​_4 LPKW02​_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)