Wiedza o czytelnictwie
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Wiedza o czytelnictwie |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-S1-WCZ01 |
Kod programu: | W1-S1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu studenci zdobędą wiedzę z zakresu teorii i metodologii badań czytelnictwa jako formy uczestnictwa w kulturze. Celem modułu jest wyposażenie studenta we właściwy dyscyplinie aparat pojęciowy kształtujący podstawy umiejętności analizy i interpretacji czynników implikujących rozwój kultury czytelniczej jednostki i społeczeństwa z perspektywy aksjologii kulturowej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student zna podstawowe pojęcia, teorie i metodologię badań czytelnictwa jako formy uczestnictwa w kulturze; rozumie kulturowe, społeczne i aksjologiczne uwarunkowania praktyk czytelniczych. [WCZ01_1] |
K_W02 [4/5] |
Student posiada wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój kultury czytelniczej jednostki i społeczeństwa; zna instytucje, media i narzędzia wspierające rozwój czytelnictwa w różnych kontekstach kulturowych. [WCZ01_2] |
K_W09 [3/5] |
student potrafi analizować i interpretować zjawiska czytelnicze z perspektywy kulturoznawczej i aksjologicznej; diachronicznej i współczesnej, umie stosować odpowiednie metody badawcze do opisu i diagnozy praktyk czytelniczych; potrafi identyfikować i oceniać strategie promowania czytelnictwa w różnych środowiskach społecznych; umie formułować wnioski dotyczące roli czytelnictwa w kształtowaniu tożsamości kulturowej i społecznej. [WCZ01_3] |
K_U04 [4/5] |
student jest świadomy znaczenia czytelnictwa jako praktyki kulturowej i społecznej; wykazuje gotowość do promowania kultury czytelniczej w różnych środowiskach; potrafi współpracować w zespole przy realizacji projektów badawczych i edukacyjnych związanych z czytelnictwem; rozumie potrzebę ciągłego rozwijania własnych kompetencji kulturowych i czytelniczych. [WCZ01_4] |
K_K02 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [WCZ01_fs_1] | 30 |
Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
WCZ01_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |