Praktyka badań kultury czytelniczej
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Praktyka badań kultury czytelniczej |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-S1-PBKC02 |
Kod programu: | W1-S1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu studenci zdobędą wiedzę z zakresu dynamiki rozwoju czytelnictwa współczesnego – uwarunkowań społeczno-kulturowych, badań ilościowych i jakościowych społecznego zasięgu książki w Polsce, analfabetyzmu funkcjonalnego jako fenomenu w obszarze norm kulturowych. Celem modułu jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności pozwalające na praktyczne wykorzystanie metod i standardów diagnozowania oraz stymulowania podnoszenia poziomu kultury czytelniczej jednostki i społeczeństwa |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student jest świadomy znaczenia badań nad czytelnictwem dla rozwoju kultury i edukacji; wykazuje gotowość do podejmowania działań na rzecz promocji czytelnictwa w środowisku lokalnym i ogólnospołecznym; potrafi współpracować w zespole badawczym i komunikować wyniki badań w sposób zrozumiały dla różnych odbiorców; rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia kompetencji badawczych i kulturowych w kontekście zmieniających się praktyk czytelniczych. [PBKC02_5] |
K_K01 [4/5] |
student zna podstawowe pojęcia i teorie dotyczące kultury czytelniczej oraz jej społeczno-kulturowych uwarunkowań; posiada wiedzę na temat współczesnych trendów i dynamiki rozwoju czytelnictwa w Polsce i na świecie; zna metody ilościowe i jakościowe stosowane w badaniach społecznego zasięgu książki; knows quantitative and qualitative methods used in the study of the social reach of the book; [PBKC02_1] |
K_W02 [4/5] |
student rozumie zjawisko analfabetyzmu funkcjonalnego jako problemu kulturowego i społecznego [PBKC02_2] |
K_W09 [3/5] |
student potrafi zaplanować i przeprowadzić badanie dotyczące praktyk czytelniczych z wykorzystaniem odpowiednich metod badawczych; umie analizować i interpretować dane dotyczące czytelnictwa w kontekście kulturowym i społecznym; potrafi diagnozować poziom kultury czytelniczej w wybranej grupie społecznej lub instytucji [PBKC02_3] |
K_U04 [4/5] |
student umie zaprojektować działania stymulujące rozwój czytelnictwa, dostosowane do konkretnych potrzeb i kontekstów [PBKC02_4] |
K_U06 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [PBKC02_fs_1] | 15 |
Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
PBKC02_5 |
ćwiczenia [PBKC02_fs_2] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Analiza SWOT [b10] |
zaliczenie |
PBKC02_5 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |