Literatura dla młodego odbiorcy
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Literatura dla młodego odbiorcy |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-S1-LMO05 |
Kod programu: | W1-S1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z kompleksową analizą literatury dziecięcej i młodzieżowej jako zjawiska kulturowego, społecznego i medialnego. Interdyscyplinarne podejście do przedmiotu obejmuje znajomość literatury adresowanej do dzieci i młodzieży jako elementu kultury, który: kształtuje wartości, normy etyczne, estetyczne i kulturowe z perspektywy niedorosłego odbiorcy; odzwierciedla przemiany społeczne (zmiany pokoleniowe); funkcjonuje w różnych kontekstach społeczno-kulturowych, uwzględniając rolę literatury w procesie budowania tożsamości kulturowej młodego człowieka. Moduł zachęca do krytycznej refleksji nad tym, jak literatura dla młodego odbiorcy reaguje na współczesne wyzwania społeczne, jak kształtuje postawy młodych odbiorców oraz jak wpisuje się w szerszy dyskurs kulturowy i edukacyjny. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student zna podstawowe pojęcia i teorie dotyczące literatury dziecięcej i młodzieżowej jako zjawiska kulturowego, społecznego i medialnego; rozumie rolę literatury dla młodego odbiorcy w kształtowaniu wartości, tożsamości kulturowej oraz w procesach socjalizacji [LMO05_1] |
K_W08 [4/5] |
student posiada wiedzę o przemianach społeczno-kulturowych i medialnych wpływających na formy i treści literatury dziecięcej i młodzieżowej; zna konteksty funkcjonowania literatury dla młodych odbiorców w przestrzeni edukacyjnej, medialnej i rynkowej [LMO05_2] |
K_W09 [4/5] |
student potrafi analizować teksty literackie dla dzieci i młodzieży z perspektywy kulturoznawczej, społecznej i medialnej; umie rozpoznawać wartości i normy kulturowe obecne w literaturze dla młodego odbiorcy; potrafi interpretować literaturę dziecięcą i młodzieżową jako narzędzie komunikacji kulturowej i społecznej; umie wskazać zależności między literaturą dla młodych a przemianami kultury popularnej i cyfrowej [LMO05_3] |
K_U02 [4/5] |
student posiada umiejętność prowadzenia dyskusji na temat analizowanych dzieł oraz potrafi zastosować w praktyce kryteria oceny i kategoryzacji literatury z perspektywy kulturowej [LMO05_4] |
K_U04 [4/5] |
student potrafi współpracować w zespole przy projektach edukacyjnych i kulturowych związanych z literaturą dla młodych [LMO05_5] |
K_U06 [4/5] |
student jest świadomy roli literatury w kształtowaniu postaw, wartości i tożsamości młodych odbiorców; wykazuje gotowość do promowania literatury dziecięcej i młodzieżowej jako ważnego elementu kultury; rozumie znaczenie refleksyjnego i odpowiedzialnego podejścia do treści kierowanych do dzieci i młodzieży [LMO05_6] |
K_K05 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [LMO05_fs_1] | 15 |
Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] |
egzamin |
LMO05_1 |
warsztat [LMO05_fs_2] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
LMO05_3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |