Kulturowa historia książki - era Gutenberga Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025

Nazwa modułu: Kulturowa historia książki - era Gutenberga
Kod modułu: W1-BN-S1-KHKG03
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Student zdobędzie wiedzę z zakresu kształtowania się form i funkcji książki drukowanej ręcznie (od XVI do końca XVIII wieku). Będzie potrafił identyfikować i charakteryzować podmioty rynku książki dawnej oraz na tej podstawie określić szeroko rozumianą rolę książki w kulturze. Pozna zagadnienia obiegu książki drukowanej (autorzy, nakładcy, drukarze, cenzura, bibliopole, introligatorzy) oraz rękopiśmiennej w kulturze i komunikacji społecznej epok dawnych. W wyniku realizacji modułu student będzie również potrafił posługiwać się terminologią związaną z ewolucją książki XVI–XVIII wieku i zastosować ją do opisu procesów bibliologicznych i kulturowych, rozumianych w kontekście kierunków rozwoju nauki o książce oraz wiedzy humanistycznej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student na podstawie wiedzy o funkcjonowaniu książki, instytucji i ludzi książki w społeczeństwie okresu XVI - XVIII wieku oraz o zachodzących między nimi relacjach potrafią rozpoznawać problemy badawcze i proponować ich rozwiązanie [KHKG03_3]
K_U01 [4/5]
Student ma wiedzę na temat kluczowej roli książki, jej twórców, odbiorców i instytucji w procesach komunikowania się i tworzenia dziedzictwa kulturowego ludzkości. Ma orientację na temat form książki dawnej i etapów jej przemian oraz orientuje się w piśmiennictwie dotyczącym poruszanych zagadnień. Zna terminologię związaną z ewolucją książki w XV–XVIII wieku i związanych z nią pokrewnych zagadnień (instytucje, pracownicy, produkcja, sztuka i rynek książki). [KHKG03​_1]
K_W02 [5/5] K_W04 [5/5]
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, korzystając z różnych typów źródeł i prac różnych autorów. Potrafi posługiwać się wiedzą na temat ewolucji książki XV-XVIII w., konstruując wypowiedzi, tworząc postulaty badawcze, rozwiązując stające przed nimi problemy, rozwijając dotychczasową wiedzę oraz umiejętności w tym zakresie. [KHKG03​_2]
K_U08 [4/5]
Student potrafi identyfikować różne rodzaje wytworów kultury książki spośród wytworów działalności ludzkiej i konfrontować je z posiadaną wiedzą, a następnie zastosować ją do podnoszenia jakości pracy w instytucjach książki [KHKG03​_4]
K_U02 [4/5]
Student jest otwarty na nowe idee, gotowi do zmiany zdania w świetle nowej wiedzy. Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego związanego ze słowem drukowanym w instytucjach GLAM, jest gotowy do tworzenia i realizacji projektów związanych z książką ery Gutenberga. [KHKG03​_5]
K_K04 [2/5] K_K06 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [KHKG03_fs_1] 30 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie KHKG03_3 KHKG03​_1 KHKG03​_2 KHKG03​_4 KHKG03​_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)