Kompetencje międzykulturowe
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Kompetencje międzykulturowe |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-S1-OPKK02 |
Kod programu: | W1-S1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu studenci poznają pojęcia właściwe antropologii kulturowej, zasady efektywnego działania w środowisku zróżnicowanym kulturowo poprzez odkrywanie stereotypów i ich źródeł, wskazanie na podobieństwa i różnice między kulturami oraz korzyści i niebezpieczeństwa wynikające z kontaktów międzykulturowych. Studenci poznają założenia międzynarodowych programów dla studentów typu ERASMUS jako element kształcenia w procesie przygotowywania ich do podejmowania działań na globalnym rynku pracy w zespołach międzykulturowych. Celem zajęć jest praktyczne wypracowanie synergii kulturowej w oparciu o różnorodność wartości kulturowych i ich funkcji. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student zna podstawowe pojęcia z zakresu antropologii kulturowej, w tym definicje kultury, tożsamości, stereotypu, etnocentryzmu i relatywizmu kulturowego; rozumie mechanizmy funkcjonowania kultur w kontekście globalnym oraz znaczenie różnorodności kulturowej w komunikacji i współpracy; posiada wiedzę na temat międzynarodowych programów edukacyjnych (np. ERASMUS) jako narzędzi rozwijania kompetencji międzykulturowych; zna korzyści i zagrożenia wynikające z kontaktów międzykulturowych oraz sposoby ich rozpoznawania i analizy. [OPKK02_1] |
K_W09 [4/5] |
student potrafi identyfikować i analizować stereotypy kulturowe oraz ich wpływ na komunikację i współpracę; umie rozpoznawać podobieństwa i różnice między kulturami oraz wykorzystywać tę wiedzę w praktyce [OPKK02_2] |
K_U05 [4/5] |
student potrafi zastosować zasady efektywnego działania w środowisku zróżnicowanym kulturowo; umie projektować działania wspierające synergiczne współdziałanie w zespołach międzykulturowych [OPKK02_3] |
K_U06 [3/5] |
student jest w stanie nazwać i skutecznie niwelować bariery interakcji międzykulturowych, zidentyfikować zjawisko szoku kulturowego, zaplanować i zrealizować strategie akulturacji, określić indywidualne zasoby komunikacyjne i ich znaczenie w konkretnym kontekście kulturowym [OPKK02_4] |
K_U06 [4/5] |
student jest gotów do wykorzystania nabytych umiejętności międzykulturowych w inicjowaniu efektywnej współpracy z przedstawicielami kultury innej niż własna w procesach informacyjnych; potrafi współpracować w zespołach międzykulturowych, respektując odmienność wartości i stylów komunikacji [OPKK02_5] |
K_K03 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [OPKK02_fs_1] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] |
zaliczenie |
OPKK02_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |