Kolekcje cyfrowe instytucji kultury Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025

Nazwa modułu: Kolekcje cyfrowe instytucji kultury
Kod modułu: W1-BN-S1-OPKC02
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W trakcie zajęć studenci poznają zasady tworzenia, opracowania i udostępniania kolekcji cyfrowych w instytucjach kultury. Studenci zapoznają się ze współczesnymi typami instytucji ich zadaniami, sposobem funkcjonowania oraz z technikami i narzędziami stosowanymi przy tworzeniu kolekcji cyfrowych. Duża integracja kolekcji cyfrowych instytucji kultury stanowi wyzwanie, które wymaga zarówno interoperacyjności jak i kompatybilności w zakresie danych i metadanych tych instytucji. Na zajęciach niezbędne jest poznanie metodologii tworzenia zasobów cyfrowych oraz zasad ich otwartości w przestrzeni wirtulanej. Ukończenie modułu wzbogaci studenta o zestaw niezbędnej wiedzy, umiejętności i kompetencji, przydatnych w pracy w bibliotekach, archiwach, muzeach i repozytoriach funkcjonujących dla potrzeb kultury i nauki.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Studenci nabywają wiedzę na temat różnorodnych kolekcji cyfrowych, ich typów i jakości. Studenci poznają zasady organizacji i udostępniania treści w poszczególnych typach cyfrowych zbiorów przygotowanych dla instytucji kultury, jako ważny element funkcjonowania człowieka w społeczeństwie informacyjnym. [OPKC02​_1]
K_W02 [5/5] K_W05 [5/5]
Studenci ppotrafią wyszukiwać, identyfikować i dobierać odpowiednie kolekcje cyfrowe. W oparciu o posiadany zasób wiedzy potrafią w sposób profesjonalny oceniać poszczególne źródła. Studenci nabywają umiejętności charakterystyki poszczególnych źródeł. [OPKC02​_2]
K_U02 [4/5]
Studenci wykorzystując rozbudowaną wiedzę o różnych kolekcjach cyfrowych, potrafią budują własny warsztat informacyjny. [OPKC02​_3]
K_U08 [4/5]
Studenci rozumieją miejsce kolekcji cyfrowych instytucji kultury w obszarze szeroko rozumianego dziedzictwa kulturowego. [OPKC02​_4]
K_K04 [2/5]
Studenci mają świadomość jaką rolę kolekcje cyfrowe pełnią w strukturze systemów informacyjnych oraz w kształtowaniu kultury społeczeństwa. [OPKC02​_5]
K_K06 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [OPKC02_fs_1] 30 Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praca z komputerem [d01] 
zaliczenie OPKC02​_1 OPKC02​_2 OPKC02​_3 OPKC02​_4 OPKC02​_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)