Kulturowa historia prasy
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Kulturowa historia prasy |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-S1-OPKHP03 |
Kod programu: | W1-S1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł obejmuje omówienie kulturowej historii czasopiśmiennictwa od momentu jego powstania aż po lata dziewięćdziesiąte XX wieku. Zajęcia mają umożliwić studentom poznanie procesu kształtowania się i rozwoju fenomenu kulturowego - prasy na świecie i w Polsce. Ponadto student pozna role twórców (wydawców, autorów), funkcje prasy i jej wpływ na życie społeczne i kulturalne. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma zaawansowaną wiedzę na temat terminologii prasoznawstwa w kontekście kulturowym, związaną między innymi ze ewolucją roli (ról) prasy, sposobami wytwarzania, budową czy funkcjami [OPKHP03_1] |
K_W02 [5/5] |
ma zaawansowaną wiedzę o metodach badawczych, narzędzia warsztatu historyka prasy w kontekście badań nad kultury i w szerszym ujęciu nauk humanistycznych [OPKHP03_2] |
K_W01 [4/5] |
wykorzystując nabyte wiadomości na temat kulturowych aspektów czasopiśmiennictwa i mając świadomość permanentnych przemian prasy, samodzielnie potrafi wykorzystywać wiedzę (w tym metody, techniki i narzędzia) do rozwiązywania nietypowych złożonych i problemów badawczych oraz wyzwań instytucji kultury. [OPKHP03_3] |
K_U01 [4/5] |
wykorzystując nabytą wiedzę, ma świadomość na temat roli prasy, jako ważnego narzędzia komunikacji kulturowej i stanowiącej istotną część dziedzictwa kulturowego, student wykazuje gotowość, do stosowania wiedzy w instytucjach kultury, rozwiązując w nich specyficzne - związane z funkcjonowaniem tych podmiotów - problemy i wyzwania [OPKHP03_4] |
K_K01 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [OPKHP03_fs_1] | 30 |
Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z komputerem [d01] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie |
OPKHP03_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |