Kulturowa historia książki - książka rękopiśmienna Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025

Nazwa modułu: Kulturowa historia książki - książka rękopiśmienna
Kod modułu: W1-BN-S1-KHKR02
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu student zdobędzie wiedzę z zakresu historii kulturowej książki rękopiśmiennej od antyku do średniowiecza, z uwzględnieniem powstania, ewolucji, kulturowych ról pisma i książki, ich wytwórców, a także instytucji z nimi związanych, w kręgach różnych cywilizacji i ich kultur. Student pozna kształtowanie się książki rękopiśmiennej, w tym szczegółowe zagadnieniami jak. np. z estetykę, praktyki piśmiennicze czy techniki książki okresu rękopiśmiennego. Ponadto Student będzie prawidłowo stosował terminologię z zakresu poruszanych zagadnień, a także będzie potrafił krytycznie oceniać literaturę przedmiotu. Realizacja modułu powinna wykształcić świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kultury związanego ze słowem pisanym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma zawansowaną wiedzę i terminologię dotyczącą przemianach i kluczowej roli książki w wybranych kręgach cywilizacyjnych od starożytności do końca XV wieku. [KHKR02_1]
K_W02 [5/5]
Student ma wiedzę na temat kluczowej roli i rozwoju pisma. [KHKR02_2]
K_W03 [2/5]
Student posiada wiedzę na temat krytycznej oceny i selekcji piśmiennictwa związanego z poruszanymi zagadnieniami. [KHKR02_3]
K_W06 [3/5]
W świetle nowej wiedzy, identyfikując, krytycznie dobierając i interpretując źródła, student potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze z zakresu związanego z kulturowymi aspektami książki rękopiśmiennej i zagadnieniami z nimi powiązanymi. [KHKR02_4]
K_U01 [3/5]
Mając świadomość znaczenia i roli książki w kontekście kulturowym, student zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionalnego, narodowego i światowego związanego ze słowem pisanym i drukowanym oraz zagadnieniami z nimi powiązanymi. [KHKR02_5]
K_K06 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [KHKR02_fs_1] 30 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie KHKR02_1 KHKR02_2 KHKR02_3 KHKR02_5
laboratorium [KHKR02_fs_2] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie KHKR02_1 KHKR02_4 KHKR02_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)