Biblioteka jako instytucja kultury
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Biblioteka jako instytucja kultury |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-S1-BIK01 |
Kod programu: | W1-S1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ukazuje bibliotekę jako dynamiczną instytucję kultury współczesnej, aktywnie uczestniczącą w tworzeniu i obiegu znaczeń kulturowych. Szczególny nacisk położony jest na kulturotwórczy potencjał bibliotek jako przestrzeni wspólnotowej, inkluzywnej i animacyjnej, funkcjonującej w kontekście przemian społecznych i medialnych. Analizowane są role biblioteki jako „trzeciego miejsca”, laboratorium kultury uczestniczącej oraz środowiska wspierającego kapitał kulturowy i społeczny. Studenci zapoznają się z biblioteką jako instytucją dialogu międzykulturowego, edukacji pozaformalnej i lokalnej pamięci kulturowej. Moduł koncentruje się na społecznym i kulturotwórczym wymiarze współczesnej biblioteki. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student ma zaawansowaną wiedzę o bibliotece jako instytucji kultury uczestniczącej w tworzeniu i obiegu znaczeń kulturowych, w tym jako przestrzeni wspólnotowej i animacyjnej. [BIK01_2] |
K_W06 [4/5] |
Student potrafi analizować i interpretować działania biblioteki jako instytucji kulturotwórczej. [BIK01_3] |
K_U01 [5/5] |
Student jest gotów do podejmowania działań wspierających dialog kulturowy i inkluzywność w przestrzeni bibliotecznej [BIK01_5] |
K_K04 [4/5] |
Student zna specyfikę różnego typu instytucji i organizacji zajmujących się kulturą. Zna najważniejsze inicjatywy podejmowane na rzecz kultury [BIK01_1] |
K_W03 [3/5] |
Student potrafi rozpoznawać potrzeby różnych grup uczestników życia społecznego (szczególnie kulturalne) i organizować usługi wspomagające rozwój kultury w bibliotece [BIK01_4] |
K_U06 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [BIK01_fs_1] | 30 |
Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] |
zaliczenie |
BIK01_2 |
laboratorium [BIK01_fs_2] | 30 |
Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z komputerem [d01] |
zaliczenie |
BIK01_3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |