Wstęp do prawoznawstwa
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: | Wstęp do prawoznawstwa |
---|---|
Kod modułu: | wst_d_pr_01 |
Kod programu: | W5-NMPR19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 7 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu nauk prawnych, których znajomość jest niezbędna, celem dalszego kontynuowania studiów, a w szczególności nauki przedmiotów dogmatycznych. Student zostaje zapoznany zarówno z genezą tych pojęć, jak i aktualnym kształtem unormowań w tym zakresie, przy czym wykład obejmuje zarówno problemy o charakterze teoretycznym, jak i praktyczny ich aspekt. W ramach przedmiotu studenci są także zapoznawani z podstawowymi kwestiami dotyczącymi wykładni, oraz stosowania prawa. Osobny zakres zagadnień przedstawianych w trakcie wykładu stanowią podstawowe problemy współczesnej filozofii prawa (m.in. różne koncepcje prawa, zagadnienie wieloznaczności terminu «prawo», oraz kontrowersje związane z problemem obowiązywania przepisu). W efekcie kształcenia student ma uzyskać umiejętność rozumienia i posługiwania się podstawowymi pojęciami prawnymi, co umożliwi analizowanie i rozumienie zjawisk prawnych oraz umiejętność dostrzegania i rozwiązywania podstawowych problemów prawnych w dalszym toku studiów. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu prawoznawstwa i teorii prawa, a także zasady funkcjonowania systemu prawa oraz budowę norm prawnych. [teori_p_01_1] |
K_W03 [3/5] |
Zna i rozumie różne rodzaje wykładni prawa, reguły kolizyjne oraz wnioskowania prawnicze. [teori_p_01_2] |
K_W04 [3/5] |
Zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł prawa, ich rodzajów, tworzenia i wzajemnych relacji. [teori_p_01_3] |
K_W07 [2/5] |
Zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące instytucji i konstrukcji prawnych wypracowanych w poszczególnych dziedzinach dogmatyczno-prawnych. [teori_p_01_4] |
K_W08 [2/5] |
Zna i rozumie podstawowe zagadnienia na temat adresatów przepisów prawa oraz podmiotów prawa w poszczególnych gałęziach prawa. [teori_p_01_5] |
K_W09 [4/5] |
Posiada zdolność oceny zaistniałych stanów faktycznych w kontekście ich związku z prawem. [teori_p_01_6] |
K_U03 [3/5] |
Potrafi wyjaśnić procesy tworzenia i stosowania prawa, a także określić charakter instrumentów użytych w procesie stosowania prawa. [teori_p_01_7] |
K_U04 [2/5] |
Jest gotów do krytycznej refleksji na temat systemu prawa, a także rozwoju zasad etyki zawodowej prawnika. [teori_p_01_8] |
K_K07 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [wst_d_pr_01] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
teori_p_01_1 |
ćwiczenia [wst_d_pr_02] | 14 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Symulacja [e07] |
zaliczenie |
teori_p_01_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |