Wstęp do prawoznawstwa Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: Wstęp do prawoznawstwa
Kod modułu: wst_d_pr_01
Kod programu: W5-NMPR19.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 7
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu nauk prawnych, których znajomość jest niezbędna, celem dalszego kontynuowania studiów, a w szczególności nauki przedmiotów dogmatycznych. Student zostaje zapoznany zarówno z genezą tych pojęć, jak i aktualnym kształtem unormowań w tym zakresie, przy czym wykład obejmuje zarówno problemy o charakterze teoretycznym, jak i praktyczny ich aspekt. W ramach przedmiotu studenci są także zapoznawani z podstawowymi kwestiami dotyczącymi wykładni, oraz stosowania prawa. Osobny zakres zagadnień przedstawianych w trakcie wykładu stanowią podstawowe problemy współczesnej filozofii prawa (m.in. różne koncepcje prawa, zagadnienie wieloznaczności terminu «prawo», oraz kontrowersje związane z problemem obowiązywania przepisu). W efekcie kształcenia student ma uzyskać umiejętność rozumienia i posługiwania się podstawowymi pojęciami prawnymi, co umożliwi analizowanie i rozumienie zjawisk prawnych oraz umiejętność dostrzegania i rozwiązywania podstawowych problemów prawnych w dalszym toku studiów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu prawoznawstwa i teorii prawa, a także zasady funkcjonowania systemu prawa oraz budowę norm prawnych. [teori_p_01_1]
K_W03 [3/5] K_W10 [3/5]
Zna i rozumie różne rodzaje wykładni prawa, reguły kolizyjne oraz wnioskowania prawnicze. [teori_p_01_2]
K_W04 [3/5]
Zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł prawa, ich rodzajów, tworzenia i wzajemnych relacji. [teori_p_01_3]
K_W07 [2/5]
Zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące instytucji i konstrukcji prawnych wypracowanych w poszczególnych dziedzinach dogmatyczno-prawnych. [teori_p_01_4]
K_W08 [2/5]
Zna i rozumie podstawowe zagadnienia na temat adresatów przepisów prawa oraz podmiotów prawa w poszczególnych gałęziach prawa. [teori_p_01_5]
K_W09 [4/5]
Posiada zdolność oceny zaistniałych stanów faktycznych w kontekście ich związku z prawem. [teori_p_01_6]
K_U03 [3/5]
Potrafi wyjaśnić procesy tworzenia i stosowania prawa, a także określić charakter instrumentów użytych w procesie stosowania prawa. [teori_p_01_7]
K_U04 [2/5]
Jest gotów do krytycznej refleksji na temat systemu prawa, a także rozwoju zasad etyki zawodowej prawnika. [teori_p_01_8]
K_K07 [2/5] K_K08 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [wst_d_pr_01] 20 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin teori_p_01_1 teori_p_01_2 teori_p_01_4 teori_p_01_5
ćwiczenia [wst_d_pr_02] 14 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Symulacja [e07] 
zaliczenie teori_p_01_1 teori_p_01_3 teori_p_01_5 teori_p_01_6 teori_p_01_7 teori_p_01_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)