Europejskie postępowanie sądowe
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: | Europejskie postępowanie sądowe |
---|---|
Kod modułu: | K7_eur_post_sąd 10 |
Kod programu: | W5-NMPR19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2029/2030 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma za zadanie wyposażyć studentów w wiedzę, kompetencje i umiejętności dotyczące dochodzenia roszczeń cywilnych o charakterze transgranicznym, w szczególności roszczeń powstałych pomiędzy kontrahentami pochodzącymi z rożnych państw członkowskich Unii Europejskiej lub roszczeń wynikających z umowy, która była wykonywana w innym państwie członkowskim. W obszarze postępowania cywilnego studenci uzyskają umiejętności dotyczące dostępu do sądów i procedur sądowych funkcjonujących w danym państwie członkowskim dla podmiotów pochodzących z innych państw Unii Europejskiej.
Studenci dowiedzą się o jednolitych regulacjach obowiązujących na poziomie unijnym z zakresu szczególnych postępowań cywilnych, które pozwalają na dochodzenie roszczeń w innym państwie członkowskim w oparciu o normy uniwersalne, nie zaś normy obowiązujące w wewnętrznym systemie prawnym danego państwa. W części odnoszącej się do współpracy międzynarodowej w sprawach karnych moduł ma umożliwić zapoznanie studentów z zasadami wykonywania czynności procesowych przez sądy innego państwa członkowskiego aniżeli państwo forum, tj. państwo w którym toczy się postępowanie karne. Po zakończeniu zajęć przewidzianych w ramach modułu studenci powinni dysponować także wiedzą odnoszącą się do instrumentów współpracy w sprawcach karnych pomiędzy państwami należącymi do Unii Europejskiej, przede wszystkim Europejskiego Nakazu Aresztowania i Europejskiego Nakazu Dochodzeniowego. Student zostanie wyposażony w kompetencje umożliwiające orientację w zakresie procedur uruchamianych w razie, gdy do polskiego organu zwraca się organ innego państwa członkowskiego z wnioskiem o dokonanie czynności w procesie prowadzonym przez ten organ oraz inicjowanych przez polski organ występujący z analogicznym wnioskiem do organu innego państwa członkowskiego. Moduł zapewni także wiedzę dotyczącą urzędów unijnych ułatwiających współpracę sądów poszczególnych państw członkowskich w sprawach cywilnych i karnych oraz koordynujących lub prowadzących postępowania przygotowawcze w sprawach o charakterze transgranicznym. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma wiedzę z zakresu zagadnień sądowego postępowania cywilnego oraz wybranych zagadnień odnoszących się do prawa Unii Europejskiej i konwencji międzynarodowych. [eps_01] |
K_W10 [4/5] |
Zna kompetencje Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące udzielania odpowiedzi na pytania prejudycjalne w sprawach karnych i cywilnych zawisłych przed sądem krajowym. [eps_02] |
K_W05 [3/5] |
Jest gotów ocenić w sposób krytyczny poziom swej wiedzy w zakresie zasad współpracy w sprawcach karnych i cywilnych pomiędzy państwami należącymi do Unii Europejskiej, rozwiązując złożony problem prawny w tym zakresie. [eps_03] |
K_K08 [5/5] |
Posiada umiejętność wykorzystania instrumentów współpracy w sprawcach karnych pomiędzy państwami należącymi do Unii Europejskiej., tj. Europejskiego Nakazu Aresztowania i Europejskiego Nakazu Dochodzeniowego. [eps_04] |
K_U08 [5/5] |
Posługuje się swobodnie nomenklaturą właściwą dla postępowania cywilnego i czynności procesowych w sprawach karnych na poziomie unijnym. [eps_05] |
K_W03 [3/5] |
Potrafi interpretować i krytycznie oceniać regulacje prawne w obszarze prawa procesu cywilnego i karnego z perspektywy poszukiwania rozwiązań dla konkretnych przypadków. [eps_06] |
K_U05 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [K7_eur_post_sąd 1] | 20 |
Wykład konwersatoryjny [b02] |
zaliczenie |
eps_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |