Postępowanie w sprawach nieletnich
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: | Postępowanie w sprawach nieletnich |
---|---|
Kod modułu: | K6_post_w_sp_niel 10 |
Kod programu: | W5-NMPR19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2029/2030 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Treścią modułu jest przedstawienie aktów prawnych regulujących postępowanie w sprawach nieletnich, zasady odpowiedzialności za czyny objęte ustawą o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich zarówno pod względem przedmiotowym, jak i podmiotowym, a także siatka pojęciowa istotna dla tego obszaru. Studenci poznają również system środków wychowawczych, poprawczego i leczniczego na przestępczość nieletnich, w zestawieniu ze środkami penalnymi dla odpowiedzialności karnej. Poznają też podstawowe czynniki sprzyjające popełnianiu czynów karalnych przez nieletnich pod kątem kryminologii, a także odrębności charakterystyczne dla przestępczości nieletnich dziewcząt. Rozważane są również podstawowe zasady dotyczące postępowania wykonawczego w sprawach nieletnich.
Drugą część wykładu stanowi prezentacja zagadnień proceduralnych dotyczących postępowania w sprawach nieletnich. W ramach zajęć w pierwszej kolejności zostaną przedstawione trzy podstawowe modele postępowania w sprawach nieletnich, tj. model opiekuńczy, model sprawiedliwościowy oraz model z elementami sprawiedliwości naprawczej. Podstawowe cechy tych modeli zostaną następnie scharakteryzowane na gruncie porządków prawnych tych państw, które je recypowały, tj. na gruncie rozwiązań prawnych obowiązujących w USA oraz w Anglii i Walii. Z perspektywy tych trzech rozwiązań modelowych zostanie scharakteryzowane polskie postępowanie w sprawach nieletnich. Analizie zostaną poddane także gwarancje procesowe przysługujące nieletniemu, ich charakterystyka nastąpi w kontekście standardów międzynarodowych oraz konstytucyjnych. Standardy te będą omawiane również na gruncie przepisów regulujących tymczasowe środki zapobiegawcze stosowane wobec osób nieletnich. Studentom zostaną także przedstawione zagadnienia statyki i dynamiki postępowania w sprawach nieletnich. W ramach tej problematyki przeanalizowane zostaną zagadnienia dowodowe oraz uczestnicy postępowania w sprawach o czyny karalne i demoralizację nieletnich. Rozważania o kinetyce postępowania obejmą procedowanie przed sądem, uprawnienia Policji w zakresie gromadzenia materiału dowodowego na potrzeby sądu, ponadto scharakteryzowany zostanie również sposób zaskarżenia orzeczenia, przedmiotem analiz będzie także kwestia dopuszczalności kwestionowania prawomocnego orzeczenia nadzwyczajnymi środkami odwoławczymi przewidzianymi dla procedury cywilnej, tj. skargą kasacyjną, wnioskiem o wznowienie postępowania, skargą o stwierdzenie niezgodności z prawem oraz skargą nadzwyczajną. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest świadom czynników sprzyjających nieletnim w popełnianiu czynów karalnych, a także gotów do analizy tych zjawisk i sytuacji, mając na względzie interes społeczny. [psn_01] |
K_K01 [4/5] |
Potrafi określić podmiotowy zakres stosowania ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, a także innych aktów właściwych dla postępowania w sprawie nieletnich. [psn_02] |
K_U04 [5/5] |
Zna cele i zasady mediacji w sprawach o czyny karalne i przejawy demoralizacji nieletnich, a także związany z tym kontekst społeczny. [psn_03] |
K_W09 [3/5] |
Potrafi określić funkcje pełnione przez poszczególne środki zapobiegania oraz zwalczania demoralizacji i czynów karalnych nieletnich, a także odnaleźć przykłady ich zastosowania w orzecznictwie. [psn_04] |
K_U05 [4/5] |
Posiada orientację co do organów prowadzących czynności w sprawach osób nieletnich oraz stron tego postępowania na temat etapów postępowania prowadzącego do ustalenia przejawów demoralizacji i czynów karalnych nieletnich. [psn_05] |
K_W06 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [K6_post_w_sp_niel 10] | 20 |
Wykład konwersatoryjny [b02] |
zaliczenie |
psn_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |