Postępowanie nieprocesowe cywilne
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: | Postępowanie nieprocesowe cywilne |
---|---|
Kod modułu: | K5_post_niepr_cyw 09 |
Kod programu: | W5-NMPR19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2029/2030 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł „Postępowanie nieprocesowe” ma na celu zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami oraz zasadami postępowania nieprocesowego jako jednego z trybów postępowania nieprocesowego. Moduł ma na celu przedstawienie najistotniejszych instytucji oraz procedur związanych z postępowaniem nieprocesowym, z uwzględnieniem kluczowych regulacji zawartych w Kodeksie postępowania cywilnego. Studenci będą analizować m.in. zasady inicjowania, przebiegu oraz rozstrzygania spraw nieprocesowych, a także różnice między postępowaniem procesowym a nieprocesowym. Celem wykładu jest pogłębienie wiedzy na temat znaczenia postępowania nieprocesowego w systemie prawa cywilnego, ze szczególnym uwzględnieniem roli sądu i uczestników w tych postępowaniach. Moduł obejmuje analizę przepisów regulujących postępowanie nieprocesowe, w tym procedury związane z rozstrzyganiem spraw spadkowych, spraw z zakresu prawa osobowego, rzeczowego oraz depozytowego. Zajęcia skupią się również na przedstawieniu poglądów doktryny oraz interpretacji przepisów i orzecznictwa sądowego, co umożliwi studentom zrozumienie praktycznego zastosowania przepisów w postępowaniach nieprocesowych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma wiedzę na temat podstawowych instytucji i zasad postępowania nieprocesowego, w tym jego roli w systemie prawa cywilnego oraz jego różnic w porównaniu do postępowania procesowego. [post_niepr_01] |
K_W08 [3/5] |
Zna organizację i przebieg postępowania nieprocesowego, w szczególności kompetencje i uprawnienia poszczególnych jego podmiotów, w tym podmiotu prowadzącego postępowanie. [post_niepr_02] |
K_W06 [3/5] |
Jest gotów ocenić sytuację prawną w kontekście postępowania nieprocesowego, dokonać analizy konkretnego przypadku, wskazać właściwą procedurę oraz interpretować przepisy prawa w odniesieniu do rzeczywistych problemów prawnych. [post_niepr_03] |
K_K02 [4/5] |
Potrafi przygotować projekty wniosków oraz rozstrzygnięć charakterystycznych dla postępowania cywilnego nieprocesowego, wykorzystując odpowiednio posiadaną wiedzę o specyfice tego trybu, w tym o jego uczestnikach, przedmiocie i zasadach prowadzenia spraw niespornych. [post_niepr_04] |
K_U10 [3/5] |
Zna przedmiot regulacji prawnych dotyczące postępowania nieprocesowego, w tym regulacje dotyczące zakresu praw i obowiązków tego postępowania. [post_niepr_05] |
K_W10 [3/5] |
Jest gotów do profesjonalnego i etycznego postępowania w obszarze postępowania cywilnego nieprocesowego, przyjmując różne role w jego ramach. [post_niepr_06] |
K_K07 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [K5_post_niepr_cyw 1] | 20 |
Wykład konwersatoryjny [b02] |
zaliczenie |
post_niepr_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |