Postępowanie nieprocesowe cywilne Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: Postępowanie nieprocesowe cywilne
Kod modułu: K5_post_niepr_cyw 09
Kod programu: W5-NMPR19.2025
Semestr: semestr zimowy 2029/2030
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł „Postępowanie nieprocesowe” ma na celu zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami oraz zasadami postępowania nieprocesowego jako jednego z trybów postępowania nieprocesowego. Moduł ma na celu przedstawienie najistotniejszych instytucji oraz procedur związanych z postępowaniem nieprocesowym, z uwzględnieniem kluczowych regulacji zawartych w Kodeksie postępowania cywilnego. Studenci będą analizować m.in. zasady inicjowania, przebiegu oraz rozstrzygania spraw nieprocesowych, a także różnice między postępowaniem procesowym a nieprocesowym. Celem wykładu jest pogłębienie wiedzy na temat znaczenia postępowania nieprocesowego w systemie prawa cywilnego, ze szczególnym uwzględnieniem roli sądu i uczestników w tych postępowaniach. Moduł obejmuje analizę przepisów regulujących postępowanie nieprocesowe, w tym procedury związane z rozstrzyganiem spraw spadkowych, spraw z zakresu prawa osobowego, rzeczowego oraz depozytowego. Zajęcia skupią się również na przedstawieniu poglądów doktryny oraz interpretacji przepisów i orzecznictwa sądowego, co umożliwi studentom zrozumienie praktycznego zastosowania przepisów w postępowaniach nieprocesowych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma wiedzę na temat podstawowych instytucji i zasad postępowania nieprocesowego, w tym jego roli w systemie prawa cywilnego oraz jego różnic w porównaniu do postępowania procesowego. [post_niepr_01]
K_W08 [3/5]
Zna organizację i przebieg postępowania nieprocesowego, w szczególności kompetencje i uprawnienia poszczególnych jego podmiotów, w tym podmiotu prowadzącego postępowanie. [post_niepr_02]
K_W06 [3/5]
Jest gotów ocenić sytuację prawną w kontekście postępowania nieprocesowego, dokonać analizy konkretnego przypadku, wskazać właściwą procedurę oraz interpretować przepisy prawa w odniesieniu do rzeczywistych problemów prawnych. [post_niepr_03]
K_K02 [4/5]
Potrafi przygotować projekty wniosków oraz rozstrzygnięć charakterystycznych dla postępowania cywilnego nieprocesowego, wykorzystując odpowiednio posiadaną wiedzę o specyfice tego trybu, w tym o jego uczestnikach, przedmiocie i zasadach prowadzenia spraw niespornych. [post_niepr_04]
K_U10 [3/5]
Zna przedmiot regulacji prawnych dotyczące postępowania nieprocesowego, w tym regulacje dotyczące zakresu praw i obowiązków tego postępowania. [post_niepr_05]
K_W10 [3/5]
Jest gotów do profesjonalnego i etycznego postępowania w obszarze postępowania cywilnego nieprocesowego, przyjmując różne role w jego ramach. [post_niepr_06]
K_K07 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [K5_post_niepr_cyw 1] 20 Wykład konwersatoryjny [b02]  zaliczenie post_niepr_01 post_niepr_02 post_niepr_03 post_niepr_04 post_niepr_05 post_niepr_06
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)