Postępowanie upadłościowe i restrukturyzacyjne
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: | Postępowanie upadłościowe i restrukturyzacyjne |
---|---|
Kod modułu: | K4_post_upad_i_re 09 |
Kod programu: | W5-NMPR19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2029/2030 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie uczestników z zasadami i mechanizmami postępowań insolwencyjnych, obejmujących postępowanie upadłościowe oraz restrukturyzacyjne, które stanowią odpowiedź na stan niewypłacalności lub jej zagrożenie. Moduł ma na celu ukazanie znaczenia ochrony interesów wierzycieli oraz dłużników, ze szczególnym uwzględnieniem różnic między likwidacyjnym charakterem postępowania upadłościowego a restrukturyzacyjnym nastawieniem na kontynuację działalności dłużnika poprzez zawarcie układu z wierzycielami. Ponadto, moduł obejmuje omówienie specyfiki postępowania upadłościowego osób fizycznych, czyli upadłości konsumenckiej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest gotów do wypowiadania się na tematy powiązane z upadłością i restrukturyzacją oraz ich skutkami, a także w sposób profesjonalny i etyczny reprezentując uczestników tych postępowań. [post_upad_01] |
K_K01 [3/5] |
Potrafi określić następstwa prawne niewypłacalności lub grożącej niewypłacalności oraz przygotować opinie, stanowiska i wnioski, a także możliwe rozstrzygnięcia w tym zakresie. [post_upad_02] |
K_U10 [5/5] |
Jest gotów przeprowadzić analizę prawną sytuacji powiązanych z postępowaniem upadłościowym i restrukturyzacyjnym, uwzględniając interesy indywidualne i zbiorowe ich uczestników oraz interes społeczny, ze szczególnym naciskiem na ochronę stabilności gospodarczej, praw wierzycieli i zachowanie miejsc pracy. [post_upad_03] |
K_K02 [4/5] |
Potrafi ocenić, dobierając właściwie źródła i informacje, kiedy zachodzą podstawy do wszczęcia postępowania upadłościowego oraz jednego z czterech postępowań restrukturyzacyjnych oraz jaka jest relacja prawna między tymi postępowaniami. [post_upad_04] |
K_U05 [4/5] |
Posiada umiejętności oceny problemów w zakresie postępowania upadłościowego i restrukturyzacyjnego, kierowania zespołem, współpracy, pełnienia roli eksperta oraz reprezentowania stron w postępowaniach restrukturyzacyjnych i upadłościowych. [post_upad_05] |
K_U03 [4/5] |
Zna i rozumie podstawowe pojęcia, cele i funkcje prawa upadłościowego oraz restrukturyzacyjnego, w tym różnice między postępowaniem upadłościowym a restrukturyzacyjnym oraz ich skutki prawne dla przedsiębiorców i wierzycieli. [post_upad_06] |
K_W10 [5/5] |
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu specjalistyczną terminologię oraz strukturę norm prawnych dotyczących postępowania restrukturyzacyjnego i upadłościowego, potrafi wyjaśnić zasady ich funkcjonowania w systemie prawa oraz analizować przesłanki, przebieg i skutki tych postępowań dla uczestniczących podmiotów. [post_upad_07] |
K_W03 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [K4_post_upad_i_re 1] | 20 |
Wykład konwersatoryjny [b02] |
zaliczenie |
post_upad_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |