Publiczne prawo gospodarcze
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: | Publiczne prawo gospodarcze |
---|---|
Kod modułu: | pub_pr_gosp_06 |
Kod programu: | W5-NMPR19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 6 |
Cel i opis treści kształcenia: | Program modułu obejmuje przede wszystkim problematykę związaną z prawem działalności gospodarczej, prawem konkurencji w tym pomocy publicznej. W czasie zajęć omawiane będą m.in. kwestie związane z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej przez podmioty krajowe oraz przez przedsiębiorców (lub cudzoziemców) pochodzących z państw członkowskich UE oraz spoza tego obszaru, kontrola przedsiębiorców, zagadnienia z zakresu wolnej i uczciwej gry rynkowej, w tym przede wszystkim problematyka regulacji chroniącej konkurencję, przeciwdziałającej tworzeniu się porozumień ograniczających konkrecję, nadużywania pozycji dominującej, zapobiegającej nadmiernym koncentracjom przedsiębiorców oraz wyznaczającej ramy prowadzenia działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych. Omówione zostaną podstawowe regulacje z zakresu publicznego obrotu papierami wartościowymi. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie źródła publicznego prawa gospodarczego, założenia doktrynalne, założenia instytucji ustrojowych i prawych, w tym ich ewolucję. [ppgos_p_01_01] |
K_W02 [1/5] |
Zna podstawowe pojęcia publicznego prawa gospodarczego. [ppgos_p_01_02] |
K_W03 [4/5] |
Zna i rozumie założenia dotyczące publicznego prawa gospodarczego. [ppgos_p_01_03] |
K_W05 [3/5] |
Zna kompetencje i procedury działania organów państwowych w zakresie publicznego prawa gospodarczego, ich tendencje rozwojowe, a także zasady prowadzenia działalności gospodarczej przez prawników, w tym rozwoju różnych form rozwoju przedsiębiorczości. [ppgos_p_01_04] |
K_W01 [2/5] |
Ma wiedzę na temat wzajemnych relacji oraz funkcji aktów prawnych publicznego prawa gospodarczego. [ppgos_p_01_05] |
K_W07 [3/5] |
Ma wiedzę w zakresie instytucji oraz konstrukcji publicznego prawa gospodarczego, a także dostrzega ich wzajemne relacje. [ppgos_p_01_06] |
K_W08 [3/5] |
Potrafi zastosować mechanizmy publicznego prawa gospodarczego oraz instrumenty zaczerpnięte z pozostałych dziedzin prawa, rozwiązując proste problemy badawcze. [ppgos_p_01_07] |
K_U08 [4/5] |
Potrafi przygotować własne stanowisko w oparciu o wymagane prawem procedury publicznego prawa gospodarczego, przy wykorzystaniu odpowiednich aktów prawnych i literatury. [ppgos_p_01_08] |
K_U09 [2/5] |
Decyduje, uzasadnia i broni swojego stanowiska w związku z regulacjami publicznego prawa gospodarczego, a także jest w stanie prowadzić debatę dotyczącą zagadnień w tym obszarze. [ppgos_p_01_09] |
K_U11 [4/5] |
Jest gotów do prezentowania poglądów i wypowiadania się w zakresie regulacji i stosowania publicznego prawa gospodarczego, także wśród osób nie będących specjalistami z tego zakresu. [ppgos_p_01_10] |
K_K01 [2/5] |
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu regulacje publicznego prawa gospodarczego regulujące działalność przedsiębiorców, interakcje między organami administracji publicznej a podmiotami gospodarczymi, pozwalające na projektowanie własnego rozwoju oraz tworzenie i rozwój różnych form przedsiębiorczości. [ppgos_p_01_11] |
K_W12 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [pub_pr_gosp_1] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
ppgos_p_01_01 |
ćwiczenia [pub_pr_gosp_2] | 14 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
ppgos_p_01_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] | Aktywności komplementarne do zajęć | działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |