Publiczne prawo gospodarcze Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: Publiczne prawo gospodarcze
Kod modułu: pub_pr_gosp_06
Kod programu: W5-NMPR19.2025
Semestr: semestr letni 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Cel i opis treści kształcenia:
Program modułu obejmuje przede wszystkim problematykę związaną z prawem działalności gospodarczej, prawem konkurencji w tym pomocy publicznej. W czasie zajęć omawiane będą m.in. kwestie związane z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej przez podmioty krajowe oraz przez przedsiębiorców (lub cudzoziemców) pochodzących z państw członkowskich UE oraz spoza tego obszaru, kontrola przedsiębiorców, zagadnienia z zakresu wolnej i uczciwej gry rynkowej, w tym przede wszystkim problematyka regulacji chroniącej konkurencję, przeciwdziałającej tworzeniu się porozumień ograniczających konkrecję, nadużywania pozycji dominującej, zapobiegającej nadmiernym koncentracjom przedsiębiorców oraz wyznaczającej ramy prowadzenia działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych. Omówione zostaną podstawowe regulacje z zakresu publicznego obrotu papierami wartościowymi.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie źródła publicznego prawa gospodarczego, założenia doktrynalne, założenia instytucji ustrojowych i prawych, w tym ich ewolucję. [ppgos_p_01_01]
K_W02 [1/5]
Zna podstawowe pojęcia publicznego prawa gospodarczego. [ppgos_p_01_02]
K_W03 [4/5]
Zna i rozumie założenia dotyczące publicznego prawa gospodarczego. [ppgos_p_01_03]
K_W05 [3/5]
Zna kompetencje i procedury działania organów państwowych w zakresie publicznego prawa gospodarczego, ich tendencje rozwojowe, a także zasady prowadzenia działalności gospodarczej przez prawników, w tym rozwoju różnych form rozwoju przedsiębiorczości. [ppgos_p_01_04]
K_W01 [2/5] K_W06 [2/5]
Ma wiedzę na temat wzajemnych relacji oraz funkcji aktów prawnych publicznego prawa gospodarczego. [ppgos_p_01_05]
K_W07 [3/5]
Ma wiedzę w zakresie instytucji oraz konstrukcji publicznego prawa gospodarczego, a także dostrzega ich wzajemne relacje. [ppgos_p_01_06]
K_W08 [3/5]
Potrafi zastosować mechanizmy publicznego prawa gospodarczego oraz instrumenty zaczerpnięte z pozostałych dziedzin prawa, rozwiązując proste problemy badawcze. [ppgos_p_01_07]
K_U08 [4/5]
Potrafi przygotować własne stanowisko w oparciu o wymagane prawem procedury publicznego prawa gospodarczego, przy wykorzystaniu odpowiednich aktów prawnych i literatury. [ppgos_p_01_08]
K_U09 [2/5]
Decyduje, uzasadnia i broni swojego stanowiska w związku z regulacjami publicznego prawa gospodarczego, a także jest w stanie prowadzić debatę dotyczącą zagadnień w tym obszarze. [ppgos_p_01_09]
K_U11 [4/5]
Jest gotów do prezentowania poglądów i wypowiadania się w zakresie regulacji i stosowania publicznego prawa gospodarczego, także wśród osób nie będących specjalistami z tego zakresu. [ppgos_p_01_10]
K_K01 [2/5]
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu regulacje publicznego prawa gospodarczego regulujące działalność przedsiębiorców, interakcje między organami administracji publicznej a podmiotami gospodarczymi, pozwalające na projektowanie własnego rozwoju oraz tworzenie i rozwój różnych form przedsiębiorczości. [ppgos_p_01_11]
K_W12 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [pub_pr_gosp_1] 20 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin ppgos_p_01_01 ppgos_p_01_02 ppgos_p_01_03 ppgos_p_01_04 ppgos_p_01_05 ppgos_p_01_06 ppgos_p_01_11
ćwiczenia [pub_pr_gosp_2] 14 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie ppgos_p_01_01 ppgos_p_01_05 ppgos_p_01_06 ppgos_p_01_07 ppgos_p_01_08 ppgos_p_01_09 ppgos_p_01_10
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] Aktywności komplementarne do zajęć
działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)