Prawo samorządu terytorialnego Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: Prawo samorządu terytorialnego
Kod modułu: pr_sam_teryt_05
Kod programu: W5-NMPR19.2025
Semestr: semestr zimowy 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studentów z aktualnymi regulacjami prawnymi dotyczącymi organizacji i zasad działania samorządu terytorialnego w Polsce. Student ma nabyć znajomość podstawowych zagadnień dotyczących istoty i pojęcia samorządu terytorialnego, organizacji gminy, powiatu i województwa, form współdziałania jednostek samorządu terytorialnego, zadań samorządu, a także zasad nadzoru nad administracją samorządową. W ramach przedmiotu omawiane są aktualne zagadnienia prawne z uwzględnieniem kontekstu historycznego. Ponadto zwraca się uwagę na praktyczne aspekty funkcjonowania administracji samorządowej, dlatego student powinien nabyć umiejętność zastosowania wiedzy teoretycznej (np. poprzez znajomość zasad podejmowania uchwał, umiejętność sporządzania projektów aktów prawnych czy pism w postępowaniu administracyjnym bądź sądowoadministracyjnym z udziałem jednostek samorządu terytorialnego).
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie założenia ustrojowe i organizacyjne funkcjonowania współczesnego samorządu terytorialnego w Polsce. [samte_p_02_1]
K_W05 [3/5]
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu organizację, kompetencje i procedury działania w zakresie sprawowania władzy na szczeblu lokalnym, a także tendencje rozwojowe w tym zakresie. [samte_p_02_2]
K_W06 [2/5]
Potrafi odnaleźć i zinterpretować właściwe regulacje prawne dotyczące działania organów administracji samorządowej, przy użyciu odpowiednich technik i narzędzi. [samte_p_02_3]
K_U04 [2/5]
Potrafi odnaleźć właściwe rozstrzygnięcia jednostkowe przydatne do rozwiązania problemu z zakresu prawa samorządowego, krytycznie je ocenić i zaproponować własne rozstrzygnięcie problemu. [samte_p_02_4]
K_U05 [3/5]
Przygotowuje projekty aktów prawnych (wniosków, skarg itp.) w zakresie prawa samorządowego. [samte_p_02_5]
K_U10 [4/5]
Jest gotów do dokonania analizy wydarzeń, zjawisk i sytuacji społecznych w obrębie funkcjonowania samorządu terytorialnego, oceniając interes społeczny w dziedzinie samorządu terytorialnego. [samte_p_02_6]
K_K02 [1/5]
Jest gotów do inicjowania i organizowania życia społecznego, w tym samorządowego, w oparciu o regulacje właściwe prawu samorządu terytorialnego. [samte_p_02_7]
K_K03 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [pr_sam_teryt_1] 20 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin samte_p_02_1 samte_p_02_2 samte_p_02_3 samte_p_02_4
ćwiczenia [pr_sam_teryt_2] 14 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie samte_p_02_2 samte_p_02_3 samte_p_02_4 samte_p_02_5 samte_p_02_6 samte_p_02_7
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] Aktywności komplementarne do zajęć
działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)