Praktyka dydaktyczna w szkole ponadpodstawowej Kierunek studiów: Filologia germańska
Kod programu: W1-N2FG23.2025

Nazwa modułu: Praktyka dydaktyczna w szkole ponadpodstawowej
Kod modułu: W1-FGS2-PD
Kod programu: W1-N2FG23.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: niemiecki
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Zgodnie z programem studiów II stopnia studiujący są zobowiązani do realizacji praktyki zawodowej – dydaktycznej w wymiarze 60 h w szkole ponadpodstawowej. Celem praktyki zawodowej jest praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej oraz umiejętności zdobytych w trakcie studiów, a także ocena własnych kompetencji: językowych oraz interpersonalnych. Wybierając placówkę, w której odbędą się praktyki zawodowe, studiujący przygotowują się do wejścia na rynek pracy oraz dokonują wstępnego zaprogramowania rozwoju własnej ścieżki zawodowej. W czasie pobytu na praktyce studiujący realizują założone efekty uczenia się, zapoznają z życiem szkoły oraz współpracują z nauczycielem języka niemieckiego, będącym ich opiekunem.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych. [ D2.K1] [K01]
FG_K02 [2/5] KN.2023_KS07 [2/5]
potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów w szkole średniej oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej. [D2.U1] [U01]
FG_U01 [3/5] KN.2023_U01 [2/5]
potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji języka niemieckiego lub zajęć. [D2.U2] [U02]
FG_U09 [1/5] KN.2023_U02 [4/5]
potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. [ D2.U3] [U03]
FG_U07 [2/5] KN.2023_U01 [4/5]
zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę ponadpodstawową w zakresie nauczania języka niemieckiego. [D.2.W1] [W01]
FG_W10 [2/5] KN.2023_W03 [2/5]
zna i rozumie sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły średniej. [D2.W2] [W02]
FG_W10 [3/5] KN.2023_W08 [2/5]
zna i rozumie rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty. [D2.W3] [W03]
FG_W10 [2/5] KN.2023_W03 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
praktyka [W1-FGS2-PD-P] 30 Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
zaliczenie K01 U01 U02 U03 W01 W02 W03
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)