Praktyka dydaktyczna w szkole ponadpodstawowej
Kierunek studiów: Filologia germańska
Kod programu: W1-N2FG23.2025

Nazwa modułu: | Praktyka dydaktyczna w szkole ponadpodstawowej |
---|---|
Kod modułu: | W1-FGS2-PD |
Kod programu: | W1-N2FG23.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | niemiecki |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Zgodnie z programem studiów II stopnia studiujący są zobowiązani do realizacji praktyki zawodowej – dydaktycznej w wymiarze 60 h w szkole ponadpodstawowej. Celem praktyki zawodowej jest praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej oraz umiejętności zdobytych w trakcie studiów, a także ocena własnych kompetencji: językowych oraz interpersonalnych. Wybierając placówkę, w której odbędą się praktyki zawodowe, studiujący przygotowują się do wejścia na rynek pracy oraz dokonują wstępnego zaprogramowania rozwoju własnej ścieżki zawodowej. W czasie pobytu na praktyce studiujący realizują założone efekty uczenia się, zapoznają z życiem szkoły oraz współpracują z nauczycielem języka niemieckiego, będącym ich opiekunem. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych. [ D2.K1] [K01] |
FG_K02 [2/5] |
potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów w szkole średniej oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej. [D2.U1] [U01] |
FG_U01 [3/5] |
potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji języka niemieckiego lub zajęć. [D2.U2] [U02] |
FG_U09 [1/5] |
potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. [ D2.U3] [U03] |
FG_U07 [2/5] |
zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę ponadpodstawową w zakresie nauczania języka niemieckiego. [D.2.W1] [W01] |
FG_W10 [2/5] |
zna i rozumie sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły średniej. [D2.W2] [W02] |
FG_W10 [3/5] |
zna i rozumie rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty. [D2.W3] [W03] |
FG_W10 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
praktyka [W1-FGS2-PD-P] | 30 |
Praktyka [e05] Obserwacja [e06] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |