Metodyka nauczania języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej (warsztaty) Kierunek studiów: Filologia germańska
Kod programu: W1-N2FG23.2025

Nazwa modułu: Metodyka nauczania języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej (warsztaty)
Kod modułu: W1-FGS2-MNW
Kod programu: W1-N2FG23.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: niemiecki
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma celu jest przekazanie pogłębionej wiedzy, zdobycie szczegółowych umiejętności oraz rozszerzenie kompetencji społecznych w zakresie miejsca i specyfiki kształcenia kompetencji językowej, problematyki kształcenia dorosłych, podmiotowości uczących się w procesie kształcenia - style poznawcze i strategie uczenia się, specyfiki zróżnicowania w kształceniu kompetencji komunikacyjnej w zależności od poziomów biegłości językowej wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w tym językowej - leksykalnej, gramatycznej, fonetycznej, realioznawczej – kognitywnej, interkulturowej, zasad rozwoju sprawności językowych uczących się, w tym rozumienia tekstu słuchanego, czytanego, typowych dla kręgów tematycznych i sytuacji komunikacyjnych tych grup wiekowych, mówienie, pisanie oraz problematykę kontroli i oceny efektów pracy uczniów dorosłych. Szczegółowe treści kształcenia zostały sformułowane w sylabusie przedmiotu.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
wykazuje gotowość do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów w ramach zajęć z języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej; [D1.K01] [K01]
FG_U01 [3/5] KN.2023_KS02 [3/5]
wykazuje gotowość do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych w zakresie specyfiki języka i krajów niemieckiego obszaru językowego adekwatnie dla uczniów w szkole ponadpodstawowej dla oraz systematycznej aktywności fizycznej; [D1.K03] [K02]
FG_K02 [4/5] KN.2023_KS02 [4/5]
potrafi dostosować sposób komunikacji w ramach prowadzonych zajęć z języka niemieckiego do poziomu rozwojowego uczniów w szkole ponadpodstawowej; [D1.U04] [U01]
FG_U04 [4/5] KN.2023_U14 [3/5]
potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy w zakresie nauczania języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej; [D1.U05] [U02]
FG_U09 [5/5] KN.2023_U08 [5/5] KN.2023_U09 [5/5]
potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów szkoły ponadpodstawowej i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne związane z językiem niemieckim; [D1.U07] [U03]
FG_U09 [4/5] KN.2023_U04 [5/5]
potrafi rozpoznać typowe dla języka niemieckiego błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym adekwatnie do poziomu szkoły ponadpodstawowej. [D1.U10] [U04]
FG_U07 [3/5] KN.2023_U10 [5/5]
potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia w szkole ponadpodstawowej w zakresie znajomości języka niemieckiego; [D1.U11] [U05]
FG_U10 [4/5] KN.2023_U10 [4/5]
zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod typowych dla nauczania języka niemieckiego uczniów w szkole ponadpodstawowej [D1.W05] [W01]
FG_W01 [5/5] KN.2023_W02 [5/5]
zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie języka niemieckiego – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów szkoły ponadpodstawowej lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; [D1.W06] [W02]
FG_W04 [5/5] KN.2023_W07 [5/5]
zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do języka niemieckiego nauczanego w szkole ponadpodstawowej, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej; [D1.W09] [W03]
FG_W10 [5/5] KN.2023_W04 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [W1-FGS2-MNW-C] 28 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie K01 K02 U01 U02 U03 U04 U05 W01 W02 W03
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)