Dydaktyka nauczania języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej
Kierunek studiów: Filologia germańska
Kod programu: W1-N2FG23.2025

Nazwa modułu: | Dydaktyka nauczania języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej |
---|---|
Kod modułu: | W1-FGS2-DNJNSP |
Kod programu: | W1-N2FG23.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | niemiecki |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma na celu przekazanie wiedzy, zdobycie umiejętności oraz kompetencji społecznych w zakresie miejsca i specyfiki kształcenia kompetencji językowej na etapie szkoły ponadpodstawowej, w tym problematyki kształcenia uczniów klas szkoły ponadpodstawowej, ich podmiotowości w procesie kształcenia, rozwoju kompetencji komunikacyjnej, w tym językowej - leksykalnej, gramatycznej, fonetycznej, realioznawczej, zasad rozwoju sprawności językowych uczących się, z uwzględnieniem nadrzędności rozwoju sprawności słuchania i stopniowego rozwoju sprawności mówienia oraz roli czytania i pisania jako sprawności wspierających rozwój kompetencji językowej oraz oceny efektów pracy uczniów. Szczegółowe treści kształcenia zostały sformułowane w sylabusie przedmiotu dydaktyka nauczania języka niemieckiego – wykład, ćwiczenia. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
wykazuje gotowość do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej w zakresie nauczania języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej; [D1.K04] [K01] |
FG_K02 [4/5] |
wykazuje gotowość do kształtowania umiejętności współpracy uczniów w szkole ponadpodstawowej, w tym grupowego rozwiązywania problemów dotyczących nauczanego przedmiotu – języka niemieckiego [D1.K05] [K02] |
FG_K03 [4/5] |
wykazuje gotowość do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu adekwatnie do specyfiki potrzeb związanych z nauczaniem języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej; [D1.K08] [K03] |
FG_K01 [4/5] |
wykazuje gotowość do stymulowania uczniów szkoły ponadpodstawowej do uczenia się języka niemieckiego przez całe życie przez samodzielną pracę; [D1.K09] [K04] |
FG_K02 [4/5] |
potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej dla szkoły ponadpodstawowej w obszarze nauczania języka niemieckiego [D1.U01] [U01] |
FG_U01 [4/5] |
umie przeanalizować rozkład materiału do nauki języka niemieckiego na etapie szkoły ponadpodstawowej [D1.U02] [U02] |
FG_U01 [3/5] |
potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym w ramach nauczania języka niemieckiego na etapie szkoły ponadpodstawowej z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; [D1.U06] [U03] |
FG_U01 [3/5] |
potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu adekwatnie do specyfiki nauczania języka niemieckiego na tym poziomie edukacyjnym; [D1.U08] [U04] |
FG_U02 [3/5] |
potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów szkoły ponadpodstawowej w zakresie znajomości języka niemieckiego; [D1.U09] [U05] |
FG_U02 [4/5] |
zna i rozumie miejsce języka niemieckiego w ramowych planach nauczania na etapie szkół ponadpodstawowych [D1.W01] [W01] |
FG_W07 [5/5] |
zna i rozumie podstawę programową dla języka niemieckiego, cele kształcenia i treści nauczania języka niemieckiego na etapie szkoły ponadpodstawowej, uwarunkowania nauczania języka niemieckiego w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie tego przedmiotu oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania języka kierunkowego programu studiów; [D1.W02] [W02] |
FG_W07 [5/5] |
zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału do nauki języka niemieckiego na etapie szkół ponadpodstawowych; [D1.W03] [W03] |
FG_W10 [5/5] |
zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii i informacyjno- komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów szkoły ponadpodstawowej, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych na zajęciach języka niemieckiego; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; [D1.W04] [W04] |
FG_W04 [4/5] |
zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej: wycieczki, zajęcia terenowe, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową; [D1.W07] [W05] |
FG_W10 [5/5] |
zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie języka niemieckiego; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów adekwatnie do potrzeb uczniów w szkole ponadpodstawowej; [D1.W08] [W06] |
FG_W10 [4/5] |
zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej obejmującej nauczanie języka niemieckiego; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny na etapie szkoły ponadpodstawowej; [D1.W10] [W07] |
FG_W10 [4/5] |
zna i rozumie egzaminy kończące etap edukacyjny – szkołę ponadpodstawową i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczania języka niemieckiego; [D1.W11] [W08] |
FG_W10 [4/5] |
zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu – języka niemieckiego oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów klas szkoły ponadpodstawowej; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności; [D1.W12] [W09] |
FG_W10 [4/5] |
zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej [D1.W14] [W10] |
FG_W10 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [W1-FGS2-DNJNSP-C] | 18 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] |
zaliczenie |
K04 |
wykład [W1-FGS2-DNJNSP-W] | 9 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] |
egzamin |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |