Historia dramatu Kierunek studiów: Organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej
Kod programu: W8-N1OF19.2025

Nazwa modułu: Historia dramatu
Kod modułu: W8-OF-N1-TEAa
Kod programu: W8-N1OF19.2025
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Odbiorca kursu – Historia dramatu – student kierunku Organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej , buduje świadomość dotyczącą roli dramatu i teatru w historii kultury. Uczy się postrzegać i analizować logikę konstrukcji i struktur dramatu, co może mieć odniesienie również do prac scenariuszowych. Student rozwija swoją twórczą intuicję próbując nadać wyobraźni kształt teatralny wybranym dramatom. Wiedza z historii dramatu kształtuje także rangę zawodu kierownika produkcji w relacjach z pionami artystycznymi, reżyserskim, operatorskim, scenograficznym. Niniejszy moduł realizuje wyznaczone cele w oparciu wybrane teksty dramatu od antyku do XX w.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna podstawowe dramaty wybrane z historii dramatu. [TEAa_1]
K_W12 [5/5]
Student jest zaznajomiony z postaciami dramaturgów, związkiem ich życia i kontekstu kulturowego z twórczością. [TEAa_2]
K_W12 [5/5]
Student potrafi przeprowadzić logiczną analizę dramatu, koncentrując się na jego strukturze. [TEAa_3]
K_W13 [5/5] K_U14 [5/5]
Student potrafi krytycznie ocenić sposoby konstrukcji postaci dramatu i ich związek z prawdopodobieństwem psychologicznym. [TEAa_4]
K_U14 [5/5]
Student posiada umiejętność oceny dialogów ze względu na typ postaci oraz epokę historyczną , z której dramat pochodzi. [TEAa_5]
K_U14 [5/5]
Student rozumie i potrafi omówić konteksty polityczne , społeczne i historyczne wybranych dramatów, opierając się na tej wiedzy może konstruować własne opinie. [TEAa_6]
K_U14 [5/5] K_U18 [5/5]
Student potrafi wyobrazić sobie hipotetyczny kształt dramatu na scenie i opowiedzieć o nim zgodnie z tekstem dramatu i własną kreatywnością. [TEAa_7]
K_K02 [5/5]
Student bardziej świadomie uczestniczy w wydarzeniach teatralnych, koncentrując się na tekstach dramatów prezentowanych na scenie, posiada umiejętność krytycznego ich omówienia. [TEAa_8]
K_U18 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [TEAa-1] 30 Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Projekcja [c02] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Spektakl [c04] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
egzamin TEAa_1 TEAa_2 TEAa_3 TEAa_4 TEAa_5 TEAa_6 TEAa_7 TEAa_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)