Historia polskiego kina Kierunek studiów: Organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej
Kod programu: W8-N1OF19.2025

Nazwa modułu: Historia polskiego kina
Kod modułu: W8-OF-N1-HPK
Kod programu: W8-N1OF19.2025
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem realizacji modułu/modułów jest zaznajomienie studenta z najważniejszymi zjawiskami z zakresu polskiej sztuki i kultury filmowej oraz przemysłu kinematograficznego w ich rozwoju historycznym i uwarunkowaniach społecznych, politycznych i kulturowych okresu powojnia Ośrodkiem kursu historii polskiego kina jest otwarcie przestrzeni dla wszechstronnego obcowania z konkretnymi wybranymi dziełami sztuki filmowej autorstwa najwybitniejszych polskich artystów kina powojennego. Student nabywa umiejętności czytania filmów mierzonej postępującą biegłością w posługiwaniu się kategoriami i regułami języka filmowego, wypracowanymi w kolejnych dekadach rozwoju powojennego kina w Polsce w nieustannej dialektyce konwencji i inwencji, pospolitej ideologii i autorskiego idiomu wypowiedzi filmowej, przy jednoczesnym wskazaniu na znaczenie polskiego kanonu filmowego dla kina w Polsce po przemianie ustrojowej w 1989 roku. Horyzontem kursu historii kina polskiego jest wzbudzenie u studentów głębokiego poczucia przynależności do tradycji polskiego kina, uruchomienie odpowiednich mechanizmów identyfikacji z tą tradycją i zainicjowanie procesu prowadzącego studenta do poczucia odpowiedzialności za jej przyszły kształt.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student jest obeznany z reprezentatywnym wyborem możliwych stylów, wypracowanych poetyk, różnorodnych estetyk i historycznych nurtów polskiej sztuki filmowej okresu powojnia [HPK_1]
K_W13 [5/5]
Student jest obeznany z twórczością wybitnych artystów polskiego kina, których dokonania należą do kanonu sztuki filmowej w Polsce [HPK_2]
K_W13 [5/5]
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego analizowania i wartościowania obecnych w historii kina polskiego stereotypów związanych z przemysłowym i komercyjnym charakterem produkcji filmowej oraz jej zależnością od kontekstu ideologicznego w odróżnieniu od autorskiego idiomu wypowiedzi filmowej właściwemu dziełu sztuki filmowej [HPK_3]
K_W13 [5/5] K_U14 [5/5] K_K03 [5/5]
Student dostrzega rozmaite uwarunkowania oraz funkcje społeczne, polityczne i kulturowe kinematografii polskiej w jej rozwoju po II wojnie światowej oraz potrafi zanalizować ich powiązania z zmianami politycznymi i społecznymi w powojennej Polsce [HPK_4]
K_W13 [5/5]
Student posiada umiejętność opisu, analizy i interpretacji autorskiej inwencji w użyciu środków wyrazowych języka filmowego i potrafi je zademonstrować na przykładach analizy wybranych filmów wybitnych twórców kina polskiego [HPK_5]
K_W13 [5/5] K_U14 [3/5] K_K02 [3/5]
Student rozumie istotne znaczenie tradycji polskiej sztuki filmowej dla współczesnego kina w Polsce oraz posiada głębokie poczucie przynależności do tejże tradycji [HPK_6]
K_W13 [5/5] K_U14 [5/5] K_K03 [5/5]
Student potrafi dyskutować w grupie nad omawianymi zagadnieniami, wyrażać własne opinie, odpowiednio wnioskować i argumentować na rzecz przyjętego stanowiska oraz samodzielnie formułować i indywidualnie wyrażać własne idee na piśmie [HPK_7]
K_W13 [5/5] K_U15 [5/5]
Student wykazuje zdolność do samodzielnego pogłębiania wiedzy i weryfikowania własnego stanowiska w oparciu o umiejętność elastycznego i otwartego myślenia nt. różnych modeli rozumienia sztuki filmowej [HPK_8]
K_W13 [5/5] K_U17 [5/5] K_K01 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [HPK-1] 30 Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Projekcja [c02] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Spektakl [c04] 
Prezentacja [c07] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie HPK_1 HPK_2 HPK_3 HPK_4 HPK_5 HPK_6 HPK_7 HPK_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)