Podstawy zarządzania
Kierunek studiów: Organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej
Kod programu: W8-N1OF19.2025

Nazwa modułu: | Podstawy zarządzania |
---|---|
Kod modułu: | W8-OF-N1-POZ |
Kod programu: | W8-N1OF19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach przedmiotu przedstawione zostaną następujące funkcje zarządzania:
PLANOWANIE – prognozowanie, ustalenie wizji i misji instytucji, celów perspektywicznych i krótkookresowych, zadań i terminów ich realizacji
ORGANIZOWANIE – podział pracy, rozmieszczenie uprawnień decyzyjnych, wybór metod koordynacji zadań, pozyskanie i rozmieszczenie odpowiednich zasobów ludzkich, rzeczowych, finansowych i informacyjnych, zapewnienie sprawnego obiegu informacji
DECYDOWANIE – określenie zakresu informacji niezbędnych do podjęcia decyzji, sposobu ich pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania, wybór kryteriów decyzyjnych, określenie sposobu przygotowania i podejmowania decyzji (indywidualnie, zespołowo)
MOTYWOWANIE – rozpoznanie i określenie oczekiwań, preferencji, potrzeb i aspiracji pracowników pełniących określone role organizacyjne, wybór systemów motywacyjnych, określenie metod komunikowania się z pracownikami, wybór i modyfikowanie stylu kierowania
KONTROLOWANIE – określenie przedmiotu i zakresu kontroli, metod prowadzenia, monitorowanie działań;
Przedstawione zostaną następujące kompetencje kierownicze:
Techniczne – umiejętność posługiwania metodami, technikami i technologią w określonej specjalności;
- organizowanie prac rady pedagogicznej oraz działów administracyjnych i pomocniczych (gospodarczych)
- prowadzenie bezpośredniego nadzoru pedagogicznego i administracyjnego
- umiejętność budowy planu pracy szkoły, planów zajęć
- prowadzenie niezbędnej dokumentacji organizacyjno-prawnej szkoły
- znajomość i biegłe posługiwanie się przepisami prawa oświatowego, administracyjnego, prawa dotyczącego rachunkowości w szkołach
- znajomość zasad prowadzenia działalności gospodarczej
- umiejętność prezentacji placówki i jej dokonań (praktyczne umiejętności marketingowe)
Społeczne – zdolność do współdziałania z innymi osobami i grupami, rozumienie ich potrzeb, aspiracji i dążeń oraz umiejętność pobudzania do działań;
- umiejętne kształtowanie polityki kadrowej
- kierowanie zespołem pracowników – podział zadań, tworzenie odpowiedniej atmosfery
- indywidualne podejście do pracownika (traktowanie pracownika)
- pobudzanie pracowników do kreatywności, twórczych działań tworzenia innowacyjnych programów dydaktyczno-wychowawczych,
- umiejętne komunikowanie się i rozwiązywanie konfliktów
- umiejętność delegowania uprawnień
- współpraca z lokalnym samorządem, władzami oświatowymi, rodzicami i innymi instytucjami w regionie
Umiejętności koncepcyjne – wytyczanie, koordynowanie i integrowanie działań organizacji w celu realizacji bieżących spraw i zamierzeń perspektywicznych
- umiejętność przewidywania
- kreowanie wizji rozwoju szkoły
- tworzenie autorskich programów rozwoju i działania oraz ich realizacji
- umiejętność krytycznej oceny i analizy funkcjonowania szkoły (diagnozy jej słabych i mocnych stron)
|
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada wiedzę z zakresu podstaw zarządzania: planowania, organizowania, motywowania i kontrolowania. [POZ_1] |
K_W04 [5/5] |
Potrafi zaplanować proces produkcji audiowizualnej w oparciu o zasady określone w naukach o zarządzaniu. [POZ_2] |
K_U04 [4/5] |
Potrafi zaplanować prace na stanowiskach w firmie lub w projekcie w oparciu o zasady organizowania pracy. [POZ_3] |
K_U12 [5/5] |
Posiada zdolność twórczego rozwiązywania problemów związanych z zarządzaniem liniowym i na niższym szczeblu organizacji. [POZ_4] |
K_K02 [4/5] |
Wykazuje elastyczność w podejściu do sposobu wykonywania powierzonych zadań, również w warunkach ograniczonego dostępu do informacji w ramach przedsiębiorstwa lub innej organizacji. [POZ_5] |
K_K07 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [POZ-1] | 15 |
Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Projekcja [c02] Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] Spektakl [c04] Prezentacja [c07] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
egzamin |
POZ_1 |
ćwiczenia [POZ-2] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
POZ_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |