Propedeutyka kultury i sztuki Kierunek studiów: Organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej
Kod programu: W8-N1OF19.2025

Nazwa modułu: Propedeutyka kultury i sztuki
Kod modułu: W8-OF-N1-PKS
Kod programu: W8-N1OF19.2025
Semestr: semestr zimowy 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Nazwa modułu wskazuje na jego zadanie: wprowadzenie studenta w zakres refleksji nad rudymentarnymi zagadnieniami związanymi z samym pojęciem kultury i jej „utalentowanego dziecka” zwanego sztuką. Studenci poznają w zarysie główne zręby wybranych – spośród wielu – teorii kultury. Przedmiotem zajęć jest zasadniczo kultura Zachodu, jakkolwiek zestawiona w kontrapunkcie z innością reprezentowaną przez kulturowo-cywilizacyjną tradycję Wschodu. Program modułu obejmuje omówienie wewnętrznego zróżnicowania źródeł kultury zachodniej, następnie punktów zwrotnych czy też przełomów w jej dziejach, wreszcie proponuje wybór tematów z zakresu zjawisk występujących w kulturze współczesnej. Sztuka w jej zróżnicowanych przejawach stanowi tu rodzaj zwierciadła, w którym przegląda się i bada swoje oblicze kultura danego okresu. W dziełach sztuki bowiem streszcza się kultura, która je spłodziła. Najlepszymi przewodnikami po jej zmiennych epokach są postacie poczęte w głowach i sercach artystów i zasługujące na swe angielskie miano culture heroes; bohaterowie kultury reprezentujący szerokie spektrum postaw, począwszy od starożytnego ujęcia człowieczego losu w micie i tragedii (przykładowo: Prometeusz, Edyp, Antygona), a skończywszy na mitologii nowożytnego indywidualizmu (przykładowo: Hamlet, Don Juan, Faust).
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student jest obeznany z reprezentatywnym wyborem teorii formułujących podstawowe pojęcia służące do opisu genezy, mechanizmów, idei i transformacji danej kultury/cywilizacji [PKS_1]
K_W12 [5/5]
Student potrafi wskazać analogie i różnice między odmiennymi modelami kultury i cywilizacji i – mimo ich odmienności – - dostrzegać zarazem ich duchowe pokrewieństwo [PKS_2]
K_W12 [5/5] K_K02 [5/5]
Student jest obeznany z wybranymi przykładami z różnych dziedzin działalności artystycznej reprezentatywnymi dla danego okresu rozwoju kultury i potrafi dokonać ich prezentacji z elementami analizy [PKS_3]
K_W12 [3/5] K_U14 [3/5]
Student wykazuje ogólną wiedzę nt. zjawisk i problemów występujących w obszarze współczesnej kultury i sztuki oraz wykazuje zainteresowanie i szczegółową znajomość wybranych aspektów współczesnej kultury i sztuki [PKS_4]
K_U14 [3/5] K_K02 [3/5]
Student potrafi dyskutować w grupie nad omawianymi zagadnieniami, wyrażać własne opinie, wyciągać logiczne wnioski i argumentować na rzecz przyjętego stanowiska [PKS_5]
K_U15 [3/5]
Student wykazuje zdolność do samodzielnego pogłębiania wiedzy, rozszerzania horyzontów poznawczych i weryfikowania własnego stanowiska w oparciu o umiejętność elastycznego i tolerancyjnego myślenia nt. odmiennych sposobów kształtowania kultury [PKS_6]
K_U17 [4/5] K_K01 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PKS-1] 15 Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Projekcja [c02] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Spektakl [c04] 
Prezentacja [c07] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
egzamin PKS_1 PKS_2 PKS_3 PKS_4 PKS_5 PKS_6
ćwiczenia [PKS-2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PKS_1 PKS_2 PKS_3 PKS_4 PKS_5 PKS_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)