Mistrzowie kina światowego Kierunek studiów: Organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej
Kod programu: W8-N1OF19.2025

Nazwa modułu: Mistrzowie kina światowego
Kod modułu: W8-OF-N1-AFb
Kod programu: W8-N1OF19.2025
Semestr: semestr zimowy 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Twórczość wielkich artystów kina stanowi szkołę mistrzowską reżyserii. Celem realizacji modułu jest przybliżenie studentowi dzieła twórców filmowych wybranych ze względu na ich jedyny w swoim rodzaju, niepowtarzalny idiom użycia języka filmowego dla przekazania prawdy artystycznej ludzkiego doświadczenia. Ośrodkiem realizacji modułu jest przeto nauczenie studenta – przykładowo – myślenia Bergmanem czy też myślenia Bunuelem lub jakimkolwiek innym wybranym suwerennym Autorem o postaciach ludzkiego doświadczenia. Możemy bowiem mówić nie tylko o filmach – przykładowo – Rosselliniego, lecz również o myśli Rosselliniego, Bressona czy innego jeszcze twórcy zasługującego na miano Mistrza
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student jest obeznany z twórczością wybitnych artystów kina, których dzieło cechuje wielka wartość rozwojowa dla historii języka filmowego oraz niepowtarzalny autorski idiom użycia tegoż języka [AFb_1]
K_W12 [5/5] K_W13 [4/5]
Student posiada umiejętności opisu, analizy i interpretacji autorskiego idiomu użycia języka filmowego i potrafi je zademonstrować na przykładach analizy wybranych filmów wybitnych twórców kina [AFb_2]
K_U14 [4/5] K_K02 [4/5]
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego analizowania i oceniania obecnych w kinematografii stereotypów związanych z przemysłowym i komercyjnym charakterem produkcji filmowej w odróżnieniu od autorskiego idiomu wypowiedzi filmowej właściwemu dziełu sztuki filmowej [AFb_3]
K_U14 [3/5] K_K03 [3/5]
Student potrafi dyskutować w grupie nad omawianymi zagadnieniami, wyrażać własne opinie, wyciągać prawidłowe wnioski i argumentować na rzecz przyjętego stanowiska oraz samodzielnie formułować i indywidualnie wyrażać własne idee na piśmie [AFb_4]
K_U15 [5/5]
Student wykazuje zdolność do samodzielnego pogłębiania wiedzy, rozszerzania horyzontów poznawczych i weryfikowania własnego stanowiska w oparciu o umiejętność elastycznego i otwartego myślenia nt. różnych modeli rozumienia sztuki filmowej [AFb_5]
K_U17 [5/5] K_K01 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [AFb-1] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie AFb_1 AFb_2 AFb_3 AFb_4 AFb_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)