Dydaktyka biologii I Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2025

Nazwa modułu: Dydaktyka biologii I
Kod modułu: 1BL_25_93
Kod programu: W2-S1BI19.2025
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest przygotowanie studenta do świadomego i odpowiedzialnego planowania procesu dydaktycznego z biologii na drugim etapie edukacyjnym. Moduł umożliwia integrację wiedzy z zakresu biologii, dydaktyki ogólnej, pedagogiki i psychologii w celu kształtowania umiejętności projektowania i realizacji działań edukacyjnych zgodnych z podstawą programową. Moduł obejmuje pierwszą część niezbędnych do tego zagadnień i problemów
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna i rozumie miejsce danego przedmiotu lub rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania [1BL_25_93_01]
KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_W09 [3/5]
Student zna i rozumie podstawę programową, cele, strukturę wiedzy i kompetencje kluczowe [1BL_25_93_02]
KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_W09 [3/5] KN.2023_U02 [3/5]
Student zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału. [1BL_25_93_03]
KN.2023_W02 [2/5] KN.2023_W04 [2/5] KN.2023_U04 [4/5] KN.2023_U06 [3/5]
Student zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć. [1BL_25_93_04]
KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W04 [4/5] KN.2023_W06 [4/5] KN.2023_U02 [4/5] KN.2023_U06 [3/5]
Student zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym.  [1BL_25_93_05]
KN.2023_W02 [2/5] KN.2023_W14 [2/5] KN.2023_W15 [2/5] KN.2023_U02 [2/5] KN.2023_U04 [2/5]
Student zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej. [1BL_25_93_06]
KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W15 [4/5]
Student potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi. [1BL_25_93_07]
KN.2023_U02 [3/5] KN.2023_U07 [3/5]
Student potrafi przeanalizować rozkład materiału. [1BL_25_93_08]
KN.2023_U02 [4/5]
Student potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania [1BL_25_93_09]
KN.2023_U02 [4/5] KN.2023_U03 [2/5] KN.2023_U07 [3/5]
Student potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów [1BL_25_93_10]
KN.2023_U15 [4/5]
Student jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. [1BL_25_93_11]
KN.2023_KS01 [4/5]
Student jest gotów do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej. [1BL_25_93_12]
KN.2023_KS01 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 15 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie 1BL_25_93_01 1BL_25_93_02 1BL_25_93_03 1BL_25_93_04 1BL_25_93_05 1BL_25_93_11
laboratorium [02] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
zaliczenie 1BL_25_93_02 1BL_25_93_03 1BL_25_93_04 1BL_25_93_05 1BL_25_93_06 1BL_25_93_07 1BL_25_93_08 1BL_25_93_09 1BL_25_93_10 1BL_25_93_11 1BL_25_93_12
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)