Dydaktyka biologii I
Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2025

Nazwa modułu: | Dydaktyka biologii I |
---|---|
Kod modułu: | 1BL_25_93 |
Kod programu: | W2-S1BI19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest przygotowanie studenta do świadomego i odpowiedzialnego planowania procesu dydaktycznego z biologii na drugim etapie edukacyjnym. Moduł umożliwia integrację wiedzy z zakresu biologii, dydaktyki ogólnej, pedagogiki i psychologii w celu kształtowania umiejętności projektowania i realizacji działań edukacyjnych zgodnych z podstawą programową. Moduł obejmuje pierwszą część niezbędnych do tego zagadnień i problemów |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna i rozumie miejsce danego przedmiotu lub rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania [1BL_25_93_01] |
KN.2023_W08 [3/5] |
Student zna i rozumie podstawę programową, cele, strukturę wiedzy i kompetencje kluczowe [1BL_25_93_02] |
KN.2023_W08 [3/5] |
Student zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału. [1BL_25_93_03] |
KN.2023_W02 [2/5] |
Student zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć. [1BL_25_93_04] |
KN.2023_W02 [4/5] |
Student zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym. [1BL_25_93_05] |
KN.2023_W02 [2/5] |
Student zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej. [1BL_25_93_06] |
KN.2023_W02 [4/5] |
Student potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi. [1BL_25_93_07] |
KN.2023_U02 [3/5] |
Student potrafi przeanalizować rozkład materiału. [1BL_25_93_08] |
KN.2023_U02 [4/5] |
Student potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania [1BL_25_93_09] |
KN.2023_U02 [4/5] |
Student potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów [1BL_25_93_10] |
KN.2023_U15 [4/5] |
Student jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. [1BL_25_93_11] |
KN.2023_KS01 [4/5] |
Student jest gotów do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej. [1BL_25_93_12] |
KN.2023_KS01 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [01] | 15 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
1BL_25_93_01 |
laboratorium [02] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
1BL_25_93_02 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |