Dydaktyka chemii Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2025

Nazwa modułu: Dydaktyka chemii
Kod modułu: 1BL_25_88
Kod programu: W2-S1BI19.2025
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest zintegrowanie dla potrzeb studenta wiedzy z różnych dyscyplin (jak dydaktyka ogólna, psychologia, pedagogika, a przede wszystkim - chemia) tak, aby ułatwić mu zrozumienie tego procesu w stopniu umożliwiającym samodzielne jego kreowanie jako nauczyciela na drugim etapie edukacyjnym. Moduł obejmuje niezbędne do tego zagadnienia i problemy.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna i rozumie miejsce i rolę przedmiotu chemii w planach nauczania oraz podstawie programowej na różnych etapach edukacyjnych. [1BL_25_88_01]
KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_W09 [3/5]
Student zna i rozumie cele kształcenia, treści nauczania i strukturę wiedzy w nauczaniu chemii, uwzględniając kompetencje kluczowe i kontekst między przedmiotowy. [1BL_25_88_02]
KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_W09 [3/5] KN.2023_U02 [3/5]
Student zna i rozumie zasady konstruowania i modyfikowania programów nauczania, projektowania procesu dydaktycznego i rozkładu materiału. [1BL_25_88_03]
KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_U04 [3/5] KN.2023_U06 [3/5]
Student zna i rozumie metody dydaktyczne, w tym metody aktywizujące, projekty, uczenie przez działanie, a także pracę badawczą ucznia. [1BL_25_88_04]
KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W04 [4/5] KN.2023_W06 [4/5] KN.2023_U02 [4/5] KN.2023_U06 [3/5]
Student zna i rozumie metodykę realizacji treści kształcenia, typowe błędy uczniowskie i ich wykorzystanie dydaktyczne. [1BL_25_88_05]
KN.2023_W02 [2/5] KN.2023_W14 [2/5] KN.2023_W15 [2/5] KN.2023_U02 [2/5] KN.2023_U04 [2/5]
Student zna i rozumie wykorzystanie mediów cyfrowych w edukacji, poszanowanie praw autorskich oraz projektowanie przestrzeni edukacyjnej. [1BL_25_88_06]
KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W15 [4/5]
Student potrafi identyfikować i analizować cele edukacyjne, rozkłady materiału i powiązania między treściami nauczania. [1BL_25_88_07]
KN.2023_U02 [4/5] KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U07 [3/5]
Student potrafi dostosować metody i środki dydaktyczne w tym zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej do potrzeb uczniów [1BL_25_88_08]
KN.2023_U02 [4/5] KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U12 [2/5] KN.2023_U18 [2/5]
Student potrafi profesjonalnie oceniać pracę uczniów i stosować różne formy oceniania dydaktycznego. [1BL_25_88_09]
KN.2023_W07 [4/5] KN.2023_U10 [4/5]
Student potrafi dostosować komunikację do poziomu rozwojowego uczniów oraz rozpoznawać i wykorzystywać błędy uczniowskie. [1BL_25_88_10]
KN.2023_U03 [4/5] KN.2023_U15 [4/5]
Student jest gotów do wspierania postaw etycznych, kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych uczniów. [1BL_25_88_11]
KN.2023_KS01 [4/5]
Student jest gotów do promowania uczenia się przez całe życie, korzystania z różnych źródeł wiedzy oraz odpowiedzialnego używania mediów cyfrowych. [1BL_25_88_12]
KN.2023_KS04 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 15 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie 1BL_25_88_01 1BL_25_88_02 1BL_25_88_03 1BL_25_88_04 1BL_25_88_05 1BL_25_88_11
warsztat [02] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
zaliczenie 1BL_25_88_02 1BL_25_88_03 1BL_25_88_04 1BL_25_88_05 1BL_25_88_06 1BL_25_88_07 1BL_25_88_08 1BL_25_88_09 1BL_25_88_10 1BL_25_88_11 1BL_25_88_12
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)